Październik
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Wypowiedzi w rundce na temat swojego samopoczucia, nazywanie emocji i przeżyć. Wyrażanie ich za pomocą słowa, gestu, symbolu.
- Wdrażanie i rozwijanie umiejętności współpracy podczas zabaw, zadań realizowanych w małych zespołach.
- Uwrażliwianie na potrzeby innych. Pomaganie młodszym. Rozmowy psychoedukacyjne o szanowaniu uczuć innych. Rozwijanie akceptacji wobec innych. Realizacja scenariuszy projektu pt. „Razem w różnorodności”. Stworzenie drzewa talentów, Lusterko.
- Kształtowanie postawy empatycznej w stosunku do ludzi – wyjaśnienie pojęcia empatia.
- Rozwijanie umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach – realizacja scenariuszy z projektu „Czuciaki.
- Rozwijanie umiejętności komunikowania się, proszenia o pomoc w trudnych dla sienie sytuacjach. Realizacja scenariuszy z innowacji pedagogicznej pt.”Przygody Jeżyka Boromirka-jesienne podróże przez emocje”.
- Udział w akcji pt. ”Dzieciństwo bez przemocy” – rozmowy na tematu umiejętności stawiania granic, informowania dorosłych o trudnych sytuacjach, sposobach pomagania sobie w grupie rówieśniczej. Scenki dramowe, rozmowy kierowane, wykonanie serduszek z określeniem sytuacji poczucia szczęścia „Las dobrej mocy”, wykonanie czerwonego łańcucha, serca z czerwonych karteczek z zapisem emocji
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Rozwijanie zainteresowań zmianami zachodzącymi w przyrodzie ze względu na nowa porę roku – jesień - poprzez podejmowanie różnorodnych działań.
- Słuchanie wierszy o tematyce jesiennej: „Zapasy na zimę” W.Grodzieńskiej, „Zbieramy kasztany” W. Broniewskiego, „Jestem jesień” M. Terlikowskiej.
- Oglądanie ilustracji w atlasach, książkach, prowadzenie obserwacji własnych otaczającej jesiennej przyrody. Nauka rozpoznawania i nazywania różnych gatunków drzew, szkice z natury, zbieranie darów jesieni. Obchodzenia Światowego Dnia Drzewa – nauka o budowie drzewa, produktach wytwarzanych z drewna.
- Wzbogacanie wiedzy nt. gatunków grzybów, grzyby jadalne i niejadalne, budowa grzyba.
- Rozwijanie zainteresowań gatunkami dyń. Wzbogacanie słownictwa z wykorzystaniem listy atrybutów dynia jest… (jakie/jaka?)
- Orientarium - wycieczka autokarowa, poznanie potrzeb życiowych zwierząt egzotycznych, ich gatunków, wyglądu
- Rozwijanie umiejętności matematycznych z zakresu segregowania materiału przyrodniczego, przeliczania elementów i dopasowywania cyfr do zbiorów. Praca z pomocami montessoriańskimi, klockami Dienesa, naturalnymi okazami (szyszki, kamienie, pestki, guziki itp.), wykorzystywanie spontanicznych, naturalnych sytuacji np. przeliczanie dzieci w grupie, porównywanie o ile więcej dziewczynek?, o ile mniej chłopców? itp.
- Rozwijanie zainteresowania samogłoskami „E, I, Y” z zastosowaniem metody symultaniczno-sekwencyjnej.
- Ćwiczenia manualne – zabawy z literami; pisanie po śladzie, szlaczki litero podobne, kreślenie wzorów na różnorodnym podłożu.
- Ćwiczenia precepcji wzrokow-słuchowej, wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter, wysłuchiwanie w słowach poznanych samogłosek.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter, głosek metodą Skutecznego zdziwienia wyzwalającego myślenie. Nauka dzwiękoznaków, prace w książkach – tworzenie własnego wyobrażenia głosek i liter. Zabawy w kodowanie i rozkodowywanie wyrazów za pomocą dzwiekoznaków.
- Wzbogacenie wiedzy nt. Dnia Komisji Edukacji Narodowej – rozmowa kierowana.
W zakresie edukacji artystycznej
- Nauka piosenek: „Kurki, rydze i maślaki”, „Pani jesień”, „Dynia jak litera d”.
- Zabawy twórcze - plastyczne – przekształcanie poznanych samogłosek „ A, O, I, E, U, Y” z wykorzystaniem kredek i farb.
- Prace o tematyce jesiennej z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych: „Grzyby – wyklejanie kulkami bibuły”, „ „Dyniowe lampiony ze słoika i bibuły”, Ludziki z kasztanów i żołędzi oraz plasteliny”, „Jesienne drzewo” – praca zespołowa, malowanie farbami, „Jesienne brzozy” – praca z gazety i farb plakatowych, „Kasztanowce” – wyklejanka, „Muchomorki” – przestrzenna praca plastyczna z platonki po jajkach, patyków, mchu i piasku.
- „Święto Dyni” – zabawy, tańce, konkursy, pokaz dyniowych przebrań
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozbierania i ubierania się ze szczególnym zwróceniem uwagi na doskonalenie umiejętności zdejmowania i zakładania butów.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych zestaw 2/X, joga dla dzieci
- Spacery po okolicy przedszkola
- Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się podczas spacerów w okolicy przedszkola, wycieczek autokarowych i pieszych; podczas ćwiczenia gimnastycznych, zabawy muzyczno-ruchowych, zabaw w ogrodzie przedszkolnym.
- Gry, zabawy i spacery na świeżym powietrzu.
- Udział w ćwiczeniach próbnego alarmu przeciwpożarowego. Doskonalenie umiejętności zachowania się podczas zagrożenia życia i zdrowia.
- Ćwiczenia relaksacyjne – wyciszające: ćw. ciszy wg pedagogiki M. Montessori – spacer po elipsie z naturalnym okazem, masaż w parach przy muzyce.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez tworzenie budowli, konstrukcji z wykorzystaniem klocków np. Lego, Duplo, Geomagi oraz pracę z koralikami, guzikami, fasolkami doskonalącą chwyt pęsetkowy palców dłoni.
- Poznanie i degustacja potraw, ciast, ciasteczek z dyni.
- Wspólne opracowanie zdrowego jednodniowego menu dla całego przedszkola
- Doskonalenie motoryki malej poprzez zabawy w przesypywanie, przelewanie , nawlekanie, zabawy z sesomasami, wodą, piaskiem
W zakresie współpracy z rodzicami
- Wsparcie przez rodziców grupowego „Święta Dyni” – konkurs na przekształcenie dyni wg własnego pomysłu
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej.
- Spotkanie z absolwentem przedszkola
- Spotkanie z mamą Łucji w ramach akcji głośnego czytania dzieciom w przedszkolu ulubionych książek.
