Maj
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Rozwijanie świadomości dotyczącej patriotyzmu, tożsamości, przynależności do narodu (Święto Konstytucji 3 Maja, Święto Flagi). Śpiewanie hymnu, oglądanie filmu edukacyjnego o powstaniu państwa polskiego, oglądanie historycznych ilustracji, obrazów
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
- Zachęcanie dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności podczas prac zespołowych, grupowych, w parach, wspierania się w tych działaniach, przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu. Pomaganie młodszym i potrzebującym wsparcia.
- Celebrowania Dnia Matki – nauka okazywania szacunku i składania życzeń. Kocham mamę…….. wypowiedzi w rundce. Nauka składania życzeń.
- Realizowanie scenariuszy z programu pt. „Mała dama, młody dżentelmen” - wdrażanie do życia społecznego, rozmowy w rundce, zwracanie uwagi na kulturalny sposób porozumiewania się miedzy dziećmi, scenki dramowe „Jak pomagać starszym lub niepełnosprawnym osobom?”. Nakierowanie uwagi dzieci na stosowanie zwrotów grzecznościowych w sytuacjach dnia codziennego np.: powitania i pożegnania, po zakończonym posiłku.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci otaczająca przyrodą. Rozwijanie wiedzy dotyczącej ekosystemu łąki (obserwacje, szkice), oglądanie plansz, filmów przyrodniczych, praca z pomocami kącika przyrodniczego „Rozwój żaby, motyla „Budowa kwiatu”, „Wiosenne kwiaty”. Oglądanie naturalnych okazów roślin i zwierząt. Założenie klasowej hodowli kijanek. - obserwowanie owadów przy użyciu lup, szkieł powiększających, wyszukiwanie wiadomości o owadach w Internecie, książkach przyrodniczych
- Zapoznanie z wierszem „Chrząszcz” J. Brzechwy, „Łąka” I.R. Salach, W. Ścisłowski- wybrane wiersze o owadach np.: „Chrabąszcz”, „Pasikonik”, „Trzmiel
- Zapoznanie się z ciekawostkami dotyczącymi owadów https://zadbanypupil.pl/informacje-owady-dla-dzieci/, Karty pracy np.: „Cykl życia biedronki”, „Cykl życia motyla”
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab w poznanych paradygmatach Ćwiczenia z wykorzystaniem pudełek sylabowych, kart, obrazków
- Ćwiczenia analizy i syntezy głosowej z wykorzystaniem zabaw językowych np. Gdy usłyszysz głoskę „o” tupnij, zabawa w roboty
- Poznanie kolejnych dźwiękoznaków w oparciu o tekst i obraz - nauka czytania i pisania z wykorzystaniem metody pt.: „Skuteczne zdziwienie wyzwalające myślenie” w ramach
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się miarkami. Zabawy badawcze w sali i ogrodzie.
W zakresie edukacji artystycznej
- Dzień twórczości w ogrodzie przedszkolnym pt. „W ogrodzie pełnym kształtów i barw” – działania plastyczne w plenerze związane z twórczością znanych malarzy
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik: Słoneczniki Vincenta van Gogha, witraż na podobraziu, malowanie na drzewie oklejonym papierem pakowym różnorodnym sprzętem (gąbki, drapaki, pędzle, balony), malowanie gąbką, patyczkiem kosmetycznym, palcem, słomką na temat dowolny, „Kwiat dla mamy” – malowanie na tekturze, „Portret mamy” – pastelami, „Motyle” – drukowanie, „Pejzaż wiosenny” – farbami plakatowymi.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności dbania o czysty, schludny wyglad, ubranie, uczesanie, higienę. Zachęcanie dzieci do wspólnego opiekowania się rówieśnikami i pomagania sobie nawzajem.
- Rozwijanie motoryki małej poprzez prawne posługiwanie się przyborami plastycznymio: pędzle, kredki, nozyczki
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad podczas pobytu w ogrodzie.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych.
- Rozwijanie ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej poprzez: ćwiczenia rozwijające koordynację, tory przeszkód z przeskakiwaniem, czworakowaniem itp., zestawy zabaw i ćwiczeń ruchowych wg.
- „Dzień sportu w ogrodzie przedszkolnym” – gry i zabawy sportowe z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
- Warsztaty przeprowadzone przez mamę Łucji pt. „Sadzimy rośliny” oraz „Kwiatki z patyczków”.