Wrzesień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Adaptacja nowych dzieci, wspólne poznanie się, poznanie przedszkola i sali grupowej.
- Zabawy integracyjne sprzyjające zapamiętaniu swoich imion, nawiązaniu relacji, redukowaniu napięcia emocjonalnego np: „Imię i gest”, „Puste miejsce”,
- Tworzenie grupowego kodeksu zasad, rozmowy nt. przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu, pełnienie przez dzieci dyżurów, dbanie o ład i porządek w kącikach zainteresowań.
- Nauka ustawiania się w parze.
- Scenki sytuacyjne uczące umiejętności nawiązywania kontaktu z innym dzieckiem.
- Doskonalenie umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych: samodzielne przebieranie się do wyjścia do ogrodu przedszkolnego.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji towarzyszących dzieciom w przedszkolu.
- „Dzień kropki” – rozmowa z dziećmi nt. talentów w oparciu o opowiadanie pt. „Kropka” Reynoldsa, zabawy integrujące grupę.
- „Dzień przedszkolaka” – celebrowanie święta przedszkolaka, wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
- „ Dary jesieni”- zajęcia integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym zabawy ruchowe przy muzyce, wykonywanie pracy plastycznej – „ Jesienny obraz”
- Kształtowanie postaw sprzyjających bezpieczeństwu i kulturze wzajemnego szacunku wśród dzieci – udział w ogólnopolskim projekcie „ Tydzień Budowania Relacji”
W zakresie rozwoju intelektualnego- edukacja językowa, matematyczna , kulturowa, przyrodnicza :
- Poznanie kącików w sali, pomocy dydaktycznych i ich przeznaczenia.
- Indywidualne działania na pomocach dydaktycznych – nauka korzystania z pomocy, wdrażanie do koncentracji na wykonywanym zadaniu.
- Poznanie ogrodu przedszkolnego i zasad korzystania ze znajdującego się tam sprzętu do zabaw – zamek, piaskownice, zjeżdżalnie.
- Ćwiczenie prawidłowego przeliczania i nazywania cyfr.
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – wypowiedzi dzieci w rundce, słuchanie wypowiedzi innych.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej, rozpoznawanie przez dzieci swoich wizytówek i segregatorów.
- Poznawanie nazw darów jesieni, obserwacja przyrody w ogrodzie przedszkolnym i okolicy .
- Zabawy matematyczne z wykorzystaniem gier planszowych, kart pracy, naturalnych darów natury: kasztany, liście.
- Kultywowanie Dnia Przedszkolaka – zabawy muzyczno-ruchowe w ogrodzie, tworzenie mandali z darów jesieni w ogrodzie przedszkolnym.
- Zagadki słuchowe – rozpoznawanie odgłosów z najbliższego otoczenia.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych poprzez układanie historyjek obrazkowych z zachowaniem chronologii zdarzeń.
W zakresie edukacji artystycznej:
- Malowanie farbami na dowolny temat.
- Zabawy muzyczno-ruchowe: „Adam 7 synów miał.”,” Uwaga na muzykę”, „ Idę i stop”.
- Malowanie wakacyjnych wspomnień.
- Rysowanie swojego autoportretu.
- Nauka piosenki: „Hymn Przedszkolaka”.
- Dzień Kropki: przekształcanie kropki, kropka wg własnego pomysłu, rysowanie "Jestem mistrzem w...."
- Warsztaty muzyczne prowadzone przez J. Tarczyńskiego rozwijające ekspresje muzyczną.
W zakresie edukacji zdrowotnej:
- Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej na świeżym powietrzu podczas swobodnych zabaw na placu zabaw, w piaskownicy.
- Zabawy i ćwiczenia ruchowe z nakierowaniem uwagi na umiejętność reagowania na sygnały i polecenia nauczyciela, umiejętność ustawiania się w parach, w kręgu, rzędzie.
- Poznanie zasad korzystania z przyborów toaletowych: mydła w płynie, ręczników papierowych, papieru toaletowego.
- Wdrażanie do pełnienia roli dyżurnych – ustalenie obowiązków dyżurnych, dbałość o porządek i bezpieczeństwo w łazience i w sali.
- Poznanie sposobu nakrywania do stołu i poprawnego zachowaniu podczas spożywania posiłków.
- Relaks – wyciszenie przy muzyce relaksacyjnej, słuchanym tekście czytanym, słuchanych bajek z nagrań, ćw. ciszy z wykorzystaniem rekwizytu.
Współpraca z rodzicami.
- Zebranie organizacyjno-informacyjne z Rodzicami.
- Warsztaty integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
