Styczeń
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
- Kształtowanie poczucia szacunku wobec ludzi starszych, rozmowy na temat sposobów wspierania osób starszych m.in. w odniesieniu do własnych doświadczeń oraz w oparciu o opowiadanie pt.: „Babcia też człowiek”, inspirowanie dzieci do udziału w zajęciach domowych, pomaganie babciom i dziadkom w niektórych czynnościach.
- Udział w akcji „Kartka dla seniora” – wykonanie pracy plastycznej dla podopiecznych Domu Seniora.
- Rozmowy psychoedukacyjne w odniesieniu do sytuacji dnia codziennego.
- Wdrażanie do wspólnego dbania o porządek i czystości w sali. Sprzątanie po zabawie, posiłkach. Pełnienie roli dyżurnych.
- Celebrowanie urodzin dzieci poprzez składanie życzeń, zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat rozpoznawania i nazywania ptaków zamieszkujących ogród przedszkolny. Oglądanie atlasów, ilustracji i filmów przyrodniczych np.; „Zima”, „Czym dokarmiać ptaki zimą” Poznanie budowy sikorki oraz jej potrzeb życiowych.
- Rozwijanie postawy empatycznej w stosunku do zwierząt, poznawanie potrzeb zwierząt w oparciu o filmy edukacyjne i opowiadania np. „O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” - przygotowywanie karmników, dokarmianie ptaków przyniesionymi ziarenkami.
- Poznawanie znaczenia wody w przyrodzie i potrzeby dbania o czystość wody. Poznawanie rodzajów zbiorników wodnych (staw, rzeka, jezioro, morze) oraz zwierząt żyjących w wodzie.
- „Poznajemy litery i głoski”- wprowadzenie głosek: „B, b”, „T, t” w oparciu o metodę „ Skuteczne Zdziwienie Rozwija Myślenie”. Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych przez nie czynności, konstruowanie liter z klocków.
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego - wysłuchiwanie głosek na początku, na końcu i w środku wyrazów, poznawanie obrazu graficznego poznanych głosek, tworzenie kształtu z dostępnych materiałów przyrodniczych, pisanie po śladzie, szlaczki litero podobne, kreślenie wzorów na różnorodnym podłożu, analiza wzrokowo-słuchowa wyrazów „Babcia, buty, balon”, „Tata, tort, torba” – wyszukiwanie liter w wyrazach, zabawy utrwalające chodzenie stopa za stopą po szablonach liter naklejonych na dywanie.
- Zabawy matematyczne – „Ptaki w karmniku” – przeliczanie, określanie liczebności, określanie zbiorów równolicznych, „Gdzie jest więcej gdzie jest mniej?” - wprowadzenie znaków matematycznych ,.<, >,=, „Kto ma więcej” - zabawy z wykorzystaniem liczmanów, kart liczbowych, kart do gry, kostek, zapisywanie wyników w dowolne sposoby, „Co się zmieniło zrób tak jak było”– układanie ciągu liczbowego z wykorzystaniem kart, „Ile kroków mam do…?” – szacowanie.
- Kształtowanie poczucia upływu czasu opowieść ruchowa ‘Cztery pory roku” z wykorzystaniem rekwizytów i szarf wg. metody Gruszczyk – Kolczyńskiej,
- Poznawanie nazw miesięcy, w oparciu o: opowiadania - Bajka o starym i Nowym Roku, Dwunastu braci, przyporządkowanie miesięcy do pór roku (kolorem i cyfrą), utrwalanie nazw pór roku
- Zabawy matematyczna z elementami językowymi „Zakodowane sylaby” odszukiwanie miejsca położenia danej sylaby wg kodu.
W zakresie edukacji artystycznej
- Rozwijanie zainteresowań dzieci sztuką. Poznanie dzieł niektórych malarzy np. Vincent Van Gogh – „Słoneczniki”. Poznanie gatunku malarstwa - Martwa natura, tworzenie własnych kompozycji, malowanie farbami stworzonych kompozycji.
- Tworzenie prac plastycznych różnorodnymi sposobami i technikami (pastele, folia bąbelkowa, sznurek, farby, folia aluminiowa, szczotka, gąbka, balony) np. „Cztery żywioły”, „Kwiaty”, „Bukiety palcem malowane”
- Nauka piosenek na występ z okazji dnia Babci i Dziadka - „Mój Dziadek”, „U Babci jest słodko”..
- Wykonanie prezentów dla Babć i Dziadków w formie laurki - „Bukiety palcem malowane”, „Serduszko dla dziadka”.
- Nauka wierszyków z życzeniami dla Babć i Dziadków.
- Wykonanie laurek dla Seniorów – pensjonariuszy Domu Seniora.
- Warsztaty muzyczne prowadzone przez J. Tarczyńskiego rozwijające ekspresje muzyczną.
- Prezentowanie umiejętności artystycznych dzieci podczas występów na scenie Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 2 w Łodzi –pt. „Leśne zamieszanie – zwierzętom pomaganie”.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dzieci - zabawy na świeżym powietrzu toczenie śniegowych kul, lepienie bałwanków. „Zimowe zabawy”, „Ruch to zdrowie”
- Zabawa ruchowa ‘Spacer do Dziadków’-ćwiczenie sprawności, zwinności w pokonywaniu toru przeszkód
- Wyrabianie właściwych nawyków żywieniowych
- Relaks – ćwiczenia ciszy, spacer z rekwizytem, ćwiczenia wyciszające z wykorzystaniem rekwizytów np. grupowe „ciszaki”, masaże, budowanie różnorodnych konstrukcji z klocków.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Systematyczny kontakt mailowy z rodzicami.
- Wykonanie zadania związanego z projektem „Tusia i ja w naszym mieście pełnym kultury i sztuki”: odwiedziny w miejscu związanym z kulturą, udokumentowanie wizyty w albumie.
- Uroczyste wspólne świętowanie Dnia Babci i Dziadka w CZP nr 2 w Łodzi ul. Sopocka. składanie życzeń, wręczenie prezentów, poczęstunek.