Koncepcja pracy
Innowacyjna nauka czytania i pisania "Skuteczne zdziwienie".
Drodzy Rodzice!
Realizujemy obecnie w naszym przedszkolu eksperymentalnie w dwóch grupach dzieci, innowacyjny projekt nauki czytania i pisania „Skuteczne zdziwienie - wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania”, autorstwa prof. Moniki Wiśniewskiej-Kin i mgr Weroniki Kisiel, pracowników naukowych Uniwersytetu Łódzkiego Wydziału Nauk o Wychowaniu. Nowatorska metoda wykorzystuje naturalny potencjał dziecka w wieku przedszkolnym, które uczy się liter, czytać i pisać poprzez mówienie, wykonywanie zadań konstrukcyjnych, gestykulację, twórczą interpretację ilustracji. Aktywność dzieci oparta jest na wielozmysłowym doświadczaniu i wyzwalaniu emocji podczas edukacji. Korzystamy z dedykowanych metodzie, indywidualnych zestawów pomocy dydaktycznych, umożliwiających dzieciom opanowanie i utrwalanie nowego materiału litrowego. „Skuteczne Zdziwienie….” wyzwala w przedszkolakach ciekawość i pozytywne nastawienie na naukę czytania i pisania, a także rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie. Realizacja projektu została dofinansowana przez organ prowadzący - Miasto Łódź w kwocie 14932,20 złotych, przeznaczonej na szkolenie nauczycieli oraz zakupienie zestawów pomocy dydaktycznych. Realizatorzy projektu : Żaklina Bartosińska- Strzelecka, Magdalena Wrona, Martyna Maciaszczyk, Małgorzata Maciejewska. Pod kierunkiem dyr. Anny Matusiak-Ziopaji
"Tusiowe przedszkole"
Koncepcja pracy - prezentacja [.pdf, 805.05 kB]
Koncepcja pracy naszego przedszkola oparta jest od wielu lat na założeniach pedagogiki Marii Montessori, których istotą jest indywidualne podejście do dziecka, adekwatne do jego zainteresowań, możliwości i potrzeb rozwojowych. Wszystkie grupy dzieci są mieszane wiekowo od trzylatków do sześciolatków. Taki system nawiązuje do naturalnej konstrukcji rodziny. Dzieci uczą się poprzez wzajemny kontakt zasad społecznych i współdziałania, wspierając się w codziennych sytuacjach. Sale w których przebywają dzieci są wyposażone w profesjonalne pomoce dydaktyczne, zgodne z koncepcją pedagogiki Montessori. Każdego dnia przedszkolaki mają możliwość samodzielnego podejmowania decyzji o rodzaju swojej aktywności. Wszystkie pomoce rozmieszczone są w salach tak, aby dziecko miało dostęp do nich w każdej chwili.
Przewodnikiem i towarzyszem dzieci w procesie poznawania świata i jego tajników jest maskotka „Tusia”. Ta urocza kotka pomaga dzieciom, każdego dnia swoją obecnością w procesie adaptacji, dając im większe poczucie bezpieczeństwa. Przedszkolaki goszczą „Tusię” również w swoich domach ucząc się w ten sposób odpowiedzialności.
Do naszej placówki uczęszczają również dzieci chore na cukrzycę, którym tworzymy optymalne warunki do opieki, wychowania i rozwoju w otoczeniu rówieśników. Ich obecność jest świetną okazją do podejmowania rozważań na temat odmienności, niepełnosprawności oraz tolerancji i poszanowania potrzeb drugiego człowieka.
Proces edukacji realizujemy w oparciu o wielozmysłowe poznawanie świata i własny program pt. „Widzę + słyszę + czuję = wiem”. W formie różnorodnych zabaw dzieci prowadzą obserwacje, badania, doświadczenia i eksperymenty. Upowszechniamy wśród naszych wychowanków zdrowy styl życia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na racjonalne odżywianie. Dzieci same komponują kanapki na podwieczorki, przyrządzają sałatki owocowe i warzywne, samodzielnie uprawiają kiełki.
Cyklicznie realizujemy opracowany samodzielnie program profilaktyczny „Dobry i zły dotyk”, który ma na celu uświadomić dzieciom ewentualne zagrożenia i przejawy przemocy oraz sposoby reagowania na nie. Problem przemocy osób dorosłych wobec dzieci jest niestety wciąż aktualny. Poprzez nasz program staramy się pośrednio zadbać o wiedzę i bezpieczeństwo emocjonalne i fizyczne dzieci.
Przedszkole realizuje projekt upowszechniania dwujęzyczności u dzieci, stosując w codziennej pracy program nauki języka angielskiego „Baby Beetles”. W ramach „eTwinning” czterokrotnie dotychczas zrealizowaliśmy projekty edukacyjne we współpracy z przedszkolami w innych krajach Europy (m.in. Litwa, Turcja, Wielka Brytania), dzięki czemu dzieci poznawały tradycje innych państw oraz uczyły się korzystania z nowoczesnej technologii informatycznej.
Inne ważne działania jakie podejmujemy każdego roku z udziałem dzieci, nauczycieli i Rodziców, to między innymi: pikniki rodzinne, festiwale piosenki dziecięcej, urządzane na świeżym powietrzu dni sportu, twórczości artystycznej, spotkania edukacyjne z ekspertami, wycieczki do teatrów, planetarium i w inne ciekawe miejsca w regionie Łodzi, uroczystości grupowe z okazji świąt, dni Babci i Dziadka, Mamy i Taty a także akcje charytatywne na rzecz bezdomnych lub chorych zwierząt.
Dominujące metody pracy z dziećmi to zabawy dydaktyczne, badawcze, ruchowo-sportowe (w miarę możliwości na świeżym powietrzu); metoda projektów edukacyjnych, techniki twórczego myślenia, filozofowanie dziecięce, różnorodne techniki plastyczne.
Zajęcia dodatkowe dla wszystkich dzieci to język angielski i zajęcia umuzykalniające.
Dla dzieci wymagających wsparcia z powodu trudności w rozwoju oferujemy zajęcia logopedyczne i neurologopedyczne, terapię pedagogiczną, zajęcia wspierające rozwój motoryczny z elementami integracji sensorycznej.
Dla dzieci uzdolnionych organizujemy zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne.
Przedszkole nasze wyposażone jest w różnorodne pomoce dydaktyczne, pod kątem rozwijania wszystkich zmysłów i wyobraźni, umiejętności myślenia, tworzenia i przekształcania. Materiał edukacyjny jest dostępny w każdej chwili dla każdego dziecka, rozmieszczony w oddzielnych kącikach o różnorodnej tematyce. Posiadamy również tablicę multimedialną, którą wykorzystujemy do organizowania zajęć dydaktycznych, gier i zabaw edukacyjnych. Dodatkowym atutem naszej palcówki jest sala sensoryczna doskonale wyposażona w specjalistyczny sprzęt do stymulowania rozwoju psychomotorycznego dzieci.
Kadrę pedagogiczną tworzą nauczycielki z profesjonalnym przygotowaniem do zawodu oraz dodatkowymi kwalifikacjami do prowadzenia zajęć terapeutycznych . Wyróżniają się zaangażowaniem, empatią i otwartością na potrzeby dzieci oraz Rodziców. Skutecznie tworzymy przyjazne warunki do współpracy, organizując spotkania informacyjne, konsultacje indywidualne oraz warsztaty wspierające kompetencje wychowawcze Rodziców. Staramy się służyć radą i wsparciem zarówno dzieciom jak i Rodzicom. Nieustająco dbamy o rozwój zawodowy uczestnicząc w wielu szkoleniach z zakresu metodyki pracy z dzieckiem, psychologii, doskonalenia umiejętności współpracy i komunikacji interpersonalnej.
W procesie wychowania i edukacji dzieci, w każdej grupie czynnie uczestniczą również asystentki nauczycieli, które nie tylko dbają o czystość w otoczeniu dzieci, ale wspierają je przy czynnościach samoobsługowych i wykonywaniu niektórych zadań edukacyjnych.
Pozytywna współpraca jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na efekty w rozwoju dzieci. Dlatego też zachęcamy Rodziców, a także Babcie i Dziadków do czynnego udziału w niektórych naszych działaniach, np. akcji „Głośnego czytania dzieciom literatury” lub wspólnego realizowania projektów edukacyjnych. Chętnie gościmy Rodziców na warsztatach, podczas których wspólnie z dziećmi wykonywane są tradycyjne ozdoby świąteczne, różnorodne potrawy, sałatki lub wypieki. W naszym przedszkolu działa od 3 lat amatorska grupa teatralna Rodziców „Komedianci z Uroczyska”, która co roku przygotowuje we współpracy z nauczycielami i prezentuje dla dzieci przedstawienia teatralne. Są one ważnym punktem organizowanych przez nas plenerowych pikników rodzinnych.
Otwartość na potrzeby dzieci i Rodziców, partnerstwo i współpraca, wzajemny szacunek i tolerancja przy zachowaniu ustalonych zasad społecznego współżycia wytyczają kierunki naszej codziennej pracy.
dyr Anna Matusiak-Ziopaja
Dziecięce jadłospisy
Raz w miesiącu, z małą pomocą nauczycieli dzieci opracowują jadłospisy, które realizujemy w wybrany jeden dzień w całym przedszkolu. W ten sposób zachęcamy naszych wychowanków do praktycznej nauki zasad racjonalnego odżywiania się. Samodzielnie dobierając składniki i komponując według własnych pomysłów przedszkolne śniadania, obiady i podwieczorki wdrażają się do rozważnego i odpowiedzialnego tworzenia jadłospisów nie tylko dla siebie ale i swoich rówieśników. Zadanie to sprawia dzieciom dużo satysfakcji. Są zaangażowani w działania i mają poczucie, że to czego uczymy ich teoretycznie może mieć zastosowanie w codziennym życiu. Poprzez konkretne zadanie do wykonania jakim jest zaprojektowanie dla wszystkich dzieci w przedszkolu jadłospisu, utrwalają sobie zasady zdrowego odżywiania się. Zawsze z niecierpliwością oczekują na realizację swoich pomysłów podobnie jak wszyscy pracownicy przedszkola.
Zachęcamy Rodziców do propagowania na gruncie domowym podobnych działań, łącząc dobrą zabawę z edukacją i budując wspólnie pozytywne relacje rodzinne.
dyr Anna Matusiak-Ziopaja
Edukacja multimedialna
W naszym przedszkolu odbywają się dodatkowe zajęcia dla dzieci z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Dzięki nim przedszkolaki uczą się korzystać z nowoczesnych technologii informacyjnych przy okazji poznając różnorodne zagadnienia przyrodnicze, matematyczne i językowe.
Praca i zabawa z tablicą multimedialną pozwala dzieciom na rozwijanie swoich kompetencji multimedialnych a także zainteresowań, kreatywności, motywacji i zaangażowania w działania edukacyjne.
Wszystkie przedszkolaki bardzo chętnie uczestniczą w tych zajęciach, które dostarczają im nie tylko nowych umiejętności ale i wiele radości.
Nauczycielki prowadzące zajęcia: Anna Andrzejczak, Emilia Piekarska, Magdalena Serafińska
Filozoficzne rozważania naszych Przedszkolaków
Od kilku lat, organizujemy w naszym przedszkolu sytuacje sprzyjające dziecięcemu filozofowaniu, opierając się na założeniach programu Mathew Lipmana. Naszym celem jest rozbudzanie w dzieciach samodzielnego i twórczego myślenia a także umożliwianie im odkrywania w toku wspólnych z rówieśnikami filozoficznych rozważań, różnorodnych prawd i wartości ważnych w życiu każdego człowieka. Filozofując, stopniowo uczymy dzieci kultury dyskusji i wzajemnego szacunku. Rozwijamy ich zainteresowania oraz inne spojrzenie na otaczający nas wszystkich świat.
Naszą ekspertką i konsultantką metodyczną w dziedzinie filozofowania z dziećmi jest dr Anna Buła z Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, która od wielu lat zajmuje się tym zagadnieniem naukowo i praktycznie, propagując metodę wśród nauczycieli i studentów edukacji przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej.
Kilkakrotnie prowadziliśmy w ostatnich latach, modelowe zajęcia prezentujące łódzkim nauczycielom założenia i realne zastosowanie filozofowania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Posiadamy już własny, autorski dorobek w dziedzinie filozofowania w postaci publikacji w 2019r. w miesięczniku „Bliżej Przedszkola” artykułu Anny Matusiak-Ziopaji, pt. „Filozofowanie z dziećmi – czy warto?” oraz na łamach pisma „Filozofik” artykułu Żakliny Bartosińskiej-Strzeleckiej 2018r. a także wielu scenariuszy zajęć edukacyjnych przeprowadzonych z dziećmi. Nadal doskonalimy swoje umiejętności i poszukujemy ciekawych pomysłów na filozofowanie z naszymi przedszkolakami.
dyr Anna Matusiak-Ziopaja
„Gdyby każdy był taki sam, nikt nikomu nie byłby potrzebny” ks. Jan Twardowski
Nasze przedszkole od kilku lat współpracuje z terapeutycznym punktem przedszkolnym Receptorek, do którego uczęszczają dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi m.in. dzieci z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, dzieci wymagające intensywnego wsparcia terapeutycznego oraz specjalistycznego. Współpraca ta polega na integracji wszystkich dzieci podczas wspólnie spędzanych chwil zarówno na terenie naszego przedszkola jak i Receptorka. Dzieci razem oglądają przedstawienia teatralne, bawią się podczas imprez typu andrzejki, bal karnawałowy oraz spełniają się twórczo na różnego rodzaju warsztatach itp.
Spotkania te dają korzyści zarówno dzieciom z naszego przedszkola jak i dzieciom z Receptorka. Nasze przedszkolaki uczą się w naturalny sposób tolerancji, akceptacji, otwartości na drugiego człowieka, wyrozumiałości, serdeczności, wrażliwości. Chęci niesienia bezinteresownej pomocy, przełamania stereotypów i niechęci wobec osób niepełnosprawnych.
Natomiast dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają możliwość poznania nowych kolegów i koleżanek, przebywania w przyjaznym, pełnym ciepła i akceptacji dla nich środowisku, uzyskania wsparcia w trudnych dla nich chwilach. Rozwijania samodzielności i nabywania umiejętności społecznych.
Koordynatorki
mgr Żaklina Bartosińska-Strzelecka
mgr Anna Andrzejczak