Marzec
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Rozwijanie świadomości uczuć, określanie emocji werbalnie i symbolicznie. Rozmowy w oparciu o tekst bajek terapeutycznych z przedszkolnej Biblioteczki na kółkach:
- „Wypożyczalnia skrzydeł” I. Płachto
- „Wielka księga wartości” E. Pons
- „Siedem łóżek malutkiej Popielicy” M. Soma
- „Idealna chwila” M. Soma
- „ A Królik słuchał” C. Doerrfeld
- „Zupa” S. Icern
- „Elmer – słoń w kratkę” D. Mckee
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
- Zachęcanie dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności podczas prac zespołowych, grupowych, w parach, wspierania się w tych działaniach, przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu. Pomaganie młodszym i potrzebującym wsparcia. Dyżury.
- „Bal maskowy” – wspólne zabawy, tance i konkursy.
- Celebrowania Dnia Kobiet – nauka okazywania szacunku i składania życzeń. Najważniejsza kobieta w moim życiu – wypowiedzi w rundce.
- „Dzień kolorowej skarpetki” – Światowy Dzień Zespołu Downa. Oglądanie filmu edukacyjnego o ludziach z zespołem Downa, swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o film i doświadczenia własne.
- „Galante sprzątanie” udział w akcji, inspiracja do zmiany nawyków, wspólne sprzątanie terenu w okolicy przedszkola, rozmowy nt. dbania o przyrodę.
- Wycieczka do muzeum sztuki - Wdrażanie do przestrzegania zasad podczas wycieczek autokarowych. Wymienia i przestrzega zasady obowiązujące w miejscach publicznych (3,4,5,6 latki). Omówienie zasad obowiązujących podczas wycieczki autokarowej, - omówienie zasad zachowania się w miejscu publicznym, - scenki dramowe,
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci otaczająca przyrodą ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmianę pory roku. Wzbogacanie wiedzy nt. zmian zachodzących w przyrodzie wiosną (obserwacje, szkice), oglądanie plansz, filmów przyrodniczych, praca z pomocami kącika przyrodniczego „Rozwój hiacynta, „Budowa kwiatu”, „Wiosenne kwiaty”. Oglądanie naturalnych okazów hiacyntów.
- Rozmowa o wiośnie w oparciu o opowiadanie pt. „O żółtym tulipanie” M. Różyckiej, „Jak chomik szukał wiosny”.
- „Odejdź Marzanno” – zapoznanie z tradycjami związanymi z nadejściem wiosny,
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab w poznanych paradygmatach MA,MO, …GA, GU... Ćwiczenia z wykorzystaniem pudełek sylabowych, kart, obrazków.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter, głosek metodą pt. „Skuteczne zdziwienie wyzwalające myślenie”. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu - powiazanie obrazu dźwiękowego głoski z obrazem graficznym litery - konstruowanie liter z wykorzystaniem klocków - zabawy w kodowanie wyrazów z wykorzystaniem dzięwiekoznaków
- Ćwiczenia analizy i syntezy głosowej z wykorzystaniem zabaw językowych np. Gdy usłyszysz głoskę „o” tupnij, zabawa w roboty.
- Zabawy matematyczne utrwalające kierunki lewa-prawa, góra-dół z wykorzystaniem chusty animacyjnej, gumy, patyczków. Praca edukacyjna z pomocami dydaktycznymi z kącika matematycznego, kartami pracy.
W zakresie edukacji artystycznej
- wycieczka do Muzeum Sztuki na warsztaty pt. ”Leniwy malarz”. Tworzenie w glinie, poznanie różnorodnych technik plastycznych.
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik:
- „Hiacynt” – z wykorzystaniem farb i słomek
- „Kolorowa skarpetka” – malowanie pastelami
- „Tulipany na dzień kobiet”
- „Przebiśnieg” – praca plastyczna z wykorzystaniem farb plakatowych
- Zabawy z instrumentami – wystukiwanie rytmów do znanych utworówo dziecięcych oraz muzyki klasycznej
- „Przyszła do nas wiosna” – nauka piosenki
- „Wiosna tuż tuż” – malowanie pejzażu wiosennego do muzyki A, Vivaldiego
- „Krokus” – z wykorzystaniem kredek pastelowych, mazaków i foli aluminiowej.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego zakładania i zdejmowania butów podczas przebierania się na gimnastykę, spacer, wyjście do ogrodu. Ćwiczenia z wykorzystaniem montessoriańskich ramek. Nauka sznurowania, zaplatania. Zachęcanie dzieci do wspólnego opiekowania się rówieśnikami i pomagania sobie nawzajem.
- Doskonalenie umiejętności relaksowania się i wyciszania się, rozmowy nt. potrzeby odpoczynku. Lekcje ciszy wg M. Montessori, Król ciszy.
- Rozwijanie motoryki małej poprzez podejmowanie działań typu: obrysowywanie kształtów, wodzenie w piasku kształtów liter i cyfr.
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad podczas pobytu w ogrodzie.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/III.
- Joga dla dzieci – z wykorzystaniem filmów instruktażowych wyświetlanych na tablicy multimedialnej.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
- Zabawy sportowe przeprowadzone przez tatę Elizy w ogrodzie przedszkolnym.