Wrzesień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Działania wspierające adaptację dzieci: nawiązanie kontaktu, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, aktywizowanie do działań z grupą i indywidualnych.
- Wspólne wypracowywanie i omawianie zasad obowiązujących w grupie.
- Zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z pomocy dydaktycznych/materiałów plastycznych dostępnych w grupie.
- Przydzielanie dzieciom ról dyżurnych (systematyczne omawianie obowiązków i zadań osób dyżurujących). – elementy Planu Daltońskiego.
- Wypowiedzi dzieci na temat swojego samopoczucia z wykorzystaniem np. emblematów uczuć.
- Zabawy integracyjne mające na celu poznanie swoich imion, nawiązanie kontaktów z rówieśnikami, przeżywania pozytywnych emocji np.: „Witam na spotkaniu wszystkich”, „Leci komar”, „Kto tak jak ja…”, „ Imię i gest”.
- Nauka ustawienia, przemieszczania się parami, ustawienia w kręgu.
- Wspieranie dzieci z trudnościami adaptacyjnymi poprzez rozmowy, czytanie bajek i opowiadań terapeutycznych np.: „Misiulek sam w przedszkolu”.
- Rozmowy psychoedukacyjne dotyczące przeżywanych emocji towarzyszących dzieciom w relacjach z rówieśnikami – „Jak pocieszyć kolegę?”, „Jak poradzić sobie ze smutkiem i lękiem w pierwszych dniach w przedszkolu”, „Jak dołączyć do zabawy”
- „Dzień kropki” – rozmowa z dziećmi nt. talentów w oparciu o opowiadanie pt. „Kropka” Reynoldsa, zabawy integrujące grupę.
- „Dzień przedszkolaka” – celebrowanie święta przedszkolaka, wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
- Świętowanie urodzin dzieci zabawami z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Codzienne przeliczanie się dzieci, określanie liczebności grupy, powtarzanie kolejności dni tygodnia.
- Ćwiczenia wspierające sprawność aparatu mowy – zabawy artykulacyjne.
- Ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej w zabawach grupowych np.: „Co masz na obrazku?”, Czego Baba Jaga zapomniała”,
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania, prawidłowego wymawiania i odczytywania głosek „A, O”. Ćwiczenia z szorstkimi literami, wyklejanie literowych puzzli, zabawy językowe: np.: „Co słyszysz na początku słowa Auto, Oko itp.”, kreślenie liter na tackach z kaszą manną, w liniaturze w powietrzu, na dywanie, układanie modelu graficznego głosek za pomocą kasztanów, żołędzi, pestek.
- Nazywanie, utrwalanie nazw części ciała – odrysowywanie postaci człowieka, zgadywanki, zabawy ruchowe, działania plastyczne.
- Ćwiczenia orientacji przestrzennej, posługiwanie się pojęciami: za, obok, przed, pod, nad, na, w z wykorzystaniem woreczków, robota edukacyjnego.
- Ćwiczenia przeliczanie, przyporządkowania cyfry do zbioru z wykorzystaniem liczmanów dostępnych w grupie oraz zgromadzonych przez dzieci naturalnych darów przyrody: szyszki, żołędzie, kasztany.
- Poznawanie kolorów podstawowych poprzez codzienne zabawy, utrwalanie nazw kredek, farb, otaczających przedmiotów, kolorów przyrody.
- Poznawanie figur geometrycznych: koło, kwadrat. Odrysowanie, przekształcanie figur.
- Segregowanie darów Jesieni, przeliczanie, określanie i oznaczanie ich liczebności, - zabawy matematyczne : „Magiczna liczba siedem” - ćwiczenia prawidłowego przeliczania i nazywania cyfr.
W zakresie edukacji artystycznej
- Wspólne śpiewanie „Hymnu przedszkolaka”.
- Twórcze prace plastyczne: Mój proporczyk” – odciskanie pomalowanej farbą dłoni, ozdabianie proporczyków według własnych pomysłów, „Kropka” – stemple kółek i malowanie farbami, „Owoce z sadu” – wyklejanie konturu kulkami bibuły, malowanie farbami, „Drzewa owocowe” – malowanie farbami, wylepianie z plasteliny, kolorowanie kredkami, wyklejanie wydzieranką, „Figury” – przekształcanie figur.
- Nauka piosenek: „Jabłuszko rumiane”, „Płyną chmurki, płyną mgiełki”, „Kolory jesieni”
- Ćwiczenie ustawiania się w kręgu, w parach przy piosenkach „Chodźcie do koła”, „Wszyscy są witam was”, „Witam na spotkaniu wszystkich”, „Koło, koło toczy się wesoło”, „Idziemy na spacerek”
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk zgodnie z wytycznymi MZ, przestrzegania zasad higieny.
- Wdrażanie do samodzielnego ubierania się i zmiany obuwia.
- Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej na świeżym powietrzu podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym - ćwiczenia koordynacji, równowagi, prawidłowej postawy ciała, wyczucia przestrzeni np. skłony, przysiady, bieg z omijaniem drzew.
- Ćwiczenia wyciszające w czasie relaksu – spacer z rekwizytem - piórko, oglądanie książeczek z zachowaniem ciszy, słuchanie opowiadań czytanych przez n-la.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/IX.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Zebranie informacyjne z rodzicami.
- ”Leśni przyjaciele kotki Tusi” - jesienne warsztaty integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym (zabawy ruchowe przy muzyce, wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem darów jesieni „Sowa”, „Jeżyk”, „Wiewiórka”.
- Współudział rodziców w realizacji spotkań rodzinnych z kotką Tusią odwiedzającą dzieci w ich domach.
- Konsultacje indywidualne z rodzicami.
- Rozmowy indywidualne dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.