Wrzesień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Działania integracyjne z wykorzystaniem elementów Pedagogiki Zabawy, zabaw muzyczno-ruchowych, rozmów i zabaw grupowych np. przedstawianie się imieniem, wiekiem, zainteresowaniami.
- Tworzenie i omawianie zasad współżycia w grupie, wizualizowanie zasad.
- Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad podczas działań higienicznych: odpowiednie zużywanie wody, mydła, ręczników, utrzymanie czystości w łazience.
- Zapoznanie dzieci i wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu i zabaw w ogrodzie przedszkolnym. Poznanie i doświadczanie zmysłowe ścieżki sensorycznej.
- Angażowanie dzieci do dyżurowania – poznanie obowiązków osób dyżurujących.
- Szukanie rozwiązań sytuacji trudnej – sytuacja zaciśniętej pięści.
- Głośne czytanie dzieciom literatury dziecięcej np. „Brzydkie kaczątko”, „Tappi i wspaniałą przyjaźń”, „Trzy małe świnki”, „Synowie rybaka”, „Co w życiu ważne”, „Miasto kolumn”, .„Legenda o Warsie i Sawie”, „Siedem łózek malutkiej popielicy”. Wdrażanie dzieci do słuchania ze zrozumieniem. Rozmowy z dziećmi na tematy podejmowane w wysłuchanych tekstach literackich.
- Czytanie dzieciom książki „Co robią uczucia?” – wprowadzenie do projektu: Tydzień budowania relacji – rozmowa z dziećmi na temat przeżywanych emocji, tworzeni kręgu przyjaźni, gra integracyjna „Znajdź kogoś, kto…”. Tworzenie albumu grupowego z autoportretów dzieci.
- Czytanie bajki psychoedukacyjnej „Czuciaki” – nazywanie swoich emocji, rozmowa na temat sposobu ich przezywania i radzenia sobie z nimi.
- Świętowanie urodzin dzieci zabawami chustą animacyjną.
- Wdrażanie dzieci do utrzymywania podczas zabaw umiarkowanego hałasu.
- Spotkanie z kotką Tusią – werbalizowanie mocnych stron dziecka. Poznanie kolejnego miejsca kultury w Łodzi np. pasaż Róży, ulica Piotrkowska.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa
- Codzienne przeliczanie się dzieci, powtarzanie kolejności dni tygodnia, określanie pogody.
- Zapoznanie dzieci z kącikami tematycznymi w grupie. Wdrażanie do korzystania z pomocy dydaktycznych w sposób zgodny z przeznaczeniem.
- Rysowanie postaci człowieka – obserwacja chwytu narzędzia pisarskiego.
- Zabawy w tworzenie rymów z wykorzystaniem obrazków.
- Odnajdywanie podobieństw i różnic między dziećmi – praca z lusterkami. Rysowanie swojej twarzy.
- Wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia, zabawy dźwiękonaśladowcze.
- Wprowadzenie dźwiękoznaków: „A”, „M” metodą Skutecznego Zdziwienia: praca z ilustracją, tekstem literackim. Składanie puzzli literowych, wyodrębnianie głosek w nagłosie, poznawanie kształtu litery – kreślenie po konturach litery wypełnianie powierzchni kredkami.
- Rozwiązywanie rebusów, odczytywanie wyrazów.
- Ćwiczenia orientacji przestrzenno-kierunkowej z wykorzystaniem krzesełka: nazywanie części krzesła, umieszczanie misia pod, nad, za, przed, z boku, po prawej, po lewej stronie krzesła.
- Zabawy z wizytówkami – poznawanie, przeliczanie liter. Kolorowanie kształtu litery, przekształcanie kształtu wybranej litery.
- Nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadchodzącą jesienią – film edukacyjny „Jesień i Kazio”.
- Czytanie dzieciom książki „Leśne sprawy Misia adwokata” – poznawanie pracy adwokata.
- Poznawanie właściwości wody, nazw zbiorników wodnych: morze, ocean, staw, jezioro. Czytanie tekstu literackiego „Orka w wannie” – uświadamianie dzieciom wartości wody.
- Świętowanie Dnia Przedszkolaka – zabawy muzyczno-ruchowe, quiz sprawdzający wiedzę dzieci o przedszkolu, układanie mandali z naturalnych okazów przyrody np. liści, patyków, kasztanów, orzechów, kamieni.
W zakresie edukacji artystycznej
- Nauka piosenek: „Lubię tu być”, „Hymn przedszkolaka”, „Podajmy sobie ręce”.
- Praca plastyczna „Drzewo w kropki”.
- Praca plastyczna „Drzewo” wykonana z papierowych kół.
- Tworzeni opasek na przywitanie jesieni: kolorowanie, wycinanie.
- Tworzenie wspólnie z rodzicami domków dla owadów z rolek tekturowych i darów jesieni: szyszek, trzciny, liści…
- Tworzenie jeżą z ziemniaka z wykorzystaniem wykałaczek, ziaren słonecznika, patyczków.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Swobodne zabawy ruchowe na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym.
- Spacery po okolicy przedszkola – poznawanie okolicy, odczytywanie nazw ulic, zabawy ruchowe na pobliskiej górce, zbieranie skarbów jesieni: liści, kasztanów, żołędzi.
- Wdrażanie do systematycznego picia wody.
- Nauka samodzielnego przygotowywania kanapek. Wdrażanie do próbowania nowych potraw, poznawania nowych smaków, kulturalnego zachowania się przy stole.
- Zabawy ruchowe z muzyką z serii „Porusz język, porusz ciało”.
- Zajęcia z rytmiki: ćwiczenia rytmiczne, nauka śpiewania.
- Działania wyciszające: rysowanie, kreślenie, łączenie kropek przy muzyce.
- Zabawy masami sensorycznymi: masa solna, kulki hydrożelowe, piasek kinetyczny.
- Ćwiczenia oddechowe.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Zebranie informacyjno-organizacyjne z rodzicami.
- Spotkanie z ekspertem – Panią Aleksandrą w ramach poznawania zawodów: adwokat.
- Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w ogrodzie przedszkolnym.
- Systematyczny kontakt mailowy z rodzicami.
