Wrzesień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Działania wspierające adaptację dzieci: nawiązanie kontaktu, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, aktywizowanie do działań z grupą i indywidualnych. (wykorzystanie np. literatury dziecięcej: opowiadanie „Pierwszy dzień w przedszkolu”, „Na wiejskim podwórku”, Polana cudów” Katarzyny Malik.).
- Wspólne wypracowywanie i omawianie zasad obowiązujących w grupie.
- Omawianie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym i korzystania z dostępnych sprzętów i placów zabaw.
- Zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z pomocy dydaktycznych/materiałów plastycznych dostępnych w grupie.
- Przydzielanie dzieciom ról dyżurnych (systematyczne omawianie obowiązków i zadań osób dyżurujących). – elementy Planu Daltońskiego.
- Wypowiedzi dzieci na temat swojego samopoczucia z wykorzystaniem np. emblematów uczuć.
- Zabawy integracyjne mające na celu poznanie swoich imion, nawiązanie kontaktów z rówieśnikami, przeżywania pozytywnych emocji.
- Świętowanie urodzin dzieci z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
- Nauka ustawienia, przemieszczania się parami, ustawienia w kręgu.
- Głośne czytanie dzieciom literatury dziecięcej np. książki „Co jest w środku?”, „Leśne sprawy misia Adwokata” Ewy Ruszkiewicz, baśni 1000 i 1 nocy.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa
- Codzienne przeliczanie się dzieci, powtarzanie kolejności dni tygodnia, określanie pogody.
- Ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej (6 latki).
- Wprowadzenie liter: A, U, praca ze wszystkimi samogłoskami – elementy metody symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania. Pisanie liter po śladzie. Wypełnianie konturów liter kredkami.
- Poznawanie figur geometrycznych: koło, kwadrat. Odrysowanie, przekształcanie figur.
- Ćwiczenia orientacji przestrzennej, posługiwanie się pojęciami: za, obok, przed, pod, nad, na, w z wykorzystaniem woreczków, robota edukacyjnego.
- Ćwiczenia spostrzegania, logicznego myślenia w działaniach związanych z odszukiwaniem różnic, określaniu przeciwieństw.
- Ćwiczenia przeliczanie, przyporządkowania cyfry do zbioru z wykorzystaniem liczmanów dostępnych w grupie oraz zgromadzonych przez dzieci naturalnych darów przyrody: szyszki, żołędzie, kasztany.
- Nazywanie, utrwalanie nazw części ciała – odrysowywanie postaci człowieka, zgadywanki, zabawy ruchowe, działania plastyczne.
- Poznanie budowy drzewa: korzeń, pień, gałąź, konar, korona. Odczytywanie nazw części drzewa. Obserwacja drzew w ogrodzie przedszkolnym.
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. Nazywanie zjawisk atmosferycznych; mgła, babie lato, szron, deszcz.
- Ćwiczenia wspierające sprawność aparatu mowy – zabawy artykulacyjne, dźwiękonaśladowcze.
- Poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
- Pory roku – praca zespołowa, układanie zdjęcia pór roku z wyciętych puzzli.
- Działania grafomotoryczne: pisanie po śladzie, łączenie punktów. Działania manualne z wykorzystaniem mas plastycznych, kolorowego ryżu.
- Działania edukacyjne na tablicy multimedialnej w programie „Diggipuzzle’, „Tablit”.
- Świętowanie Dnia Kropki – film edukacyjny „The Dot – Kropka”, działania plastyczne, zabawy ruchowe.
- Świętowanie Dnia Przedszkolaka: śpiewanie hymnu, zabawy muzyczno-ruchowe („Krasnoludek”, „Teraz tańcz i stop”, „Kto gotowy na przygody”) działania plastyczne grupowe (ozdabianie metodą wydzieranki cyfr, odciskanie dłoni pomalowanej farbą) , wręczenie medali, wykorzystanie fotobudki wykonanej przez dzieci do wykonywania zdjęć.
W zakresie edukacji artystycznej
- Rysowanie wakacyjnych wspomnień.
- Rysowanie swojego autoportretu.
- Rysowanie drzewa.
- Malowanie farbami np. jesiennego liścia, na dowolny temat.
- Przekształcanie kształtów figur geometrycznych, kształtów liter.
- Wyrabianie z masy solnej wg pomysłów dzieci.
- Układanie kasztanów wg wzorów lub pomysłów dzieci.
- Tworzenie korony drzew w jesiennych barwach – odciskanie palcami.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Wdrażanie dzieci do stosowania się do podstawowych zasad higieny: mycia rąk, korzystania z toalety, kulturalnego spożywania posiłków. Zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z wody i mydła.
- Swobodne zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Zabawy ruchowe z muzyką z serii „Porusz język, porusz ciało”, „Kiedy gra muzyka”, „Orientuję się w otoczeniu”, zabawy Klanzy.
- Zachęcanie dzieci do smakowania wszystkich potraw, spożywania posiłków w ciszy.
- Rozmowy na temat sposobów szkodliwości hałasu, próby wyciszenia dzieci.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Zebranie organizacyjne z rodzicami.
- Systematyczny kontakt mailowy z rodzicami.
- Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w ogrodzie przedszkolnym: sadzenie cebulek kwiatów, wykonanie jesiennych koszyków z papieru.
- Udział rodziców w akcji głośnego czytania dzieciom z wykorzystaniem literatury współczesnej.