Wrzesień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji towarzyszących dzieciom w przedszkolu.
- Aktywizowanie starszych dzieci do opieki nad maluszkami, wyznaczanie dyżurnych wg idei Planu Daltońskiego.
- Wspieranie dzieci z trudnościami adaptacyjnymi poprzez rozmowy, czytanie bajek i opowiadań terapeutycznych: „Fajnie, że ktoś wymyślił przedszkole”, „Karolek nie chce iść do przedszkola”, „Kangurek Maciuś”-bajka o lęku separacyjnym.
- Stosowanie zabaw integrujących grupę: „Mam na imię…”, „Tusia w kole”, „Czuję się…”, „ Do kółeczka wołam Was”, „Powiedz coś miłego”.
- Tworzenie grupowego kodeksu zasad, rozmowy nt. przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu, pełnienie przez dzieci dyżurów, dbanie o ład i porządek w kącikach zainteresowań.
- „Dzień kropki” – rozmowa z dziećmi nt. talentów w oparciu o opowiadanie pt. „Kropka” Reynoldsa, zabawy integrujące grupę.
- „Dzień przedszkolaka” – celebrowanie święta przedszkolaka, wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
- ”Sowy” - zajęcia integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym zabawy ruchowe przy muzyce, z chustą animacyjną, wykonywanie pracy technicznej „Sowy”.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy i umiejętności dzieci na temat znajomości kolorów podstawowych poprzez codzienne zabawy, utrwalanie nazw kredek, farb, otaczających przedmiotów, kolorów przyrody.
- Zabawy z chusta animacyjną utrwalające nazwy kolorów, karty pracy, prace plastyczne.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej, rozpoznawanie przez dzieci swoich wizytówek, „Wagoniki z imionami” – zabawa ruchowa z wizytówkami.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania, prawidłowego wymawiania i odczytywania głosek „A, O, U”. Ćwiczenia z szorstkimi literami, wyklejanie literowych puzzli, zabawy językowe: „Co słyszysz na początku słowa OKO itp.”, kreślenie liter na tackach z kaszą manną, w liniaturze w powietrzu, na dywanie.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter metodą „ Skuteczne Zdziwienie Rozwija Myślenie”. Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych przez nie czynności. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu, konstruowanie liter z kwadratowych klocków.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego- układanie historyjek obrazkowych, analizowanie treści przedstawionych na obrazkach, kończenie opowiadania np.: „Dawno temu…”, tworzenie własnych historyjek.
- Kształtowanie nawyków prozdrowotnych, poznawanie owoców i warzyw oraz ich znaczenia w codziennej diecie, tworzenie warzywnych cudaków, segregowanie na dwie grupy „owoce-warzywa”, poznawanie warzyw i owoców za pomocą zmysłów : dotyku, smaku, węchu.
- „Dzień jabłka” – polisensoryczne poznanie owocu, oglądanie, wąchanie, smakowanie różnych gatunków jabłek, poznanie ich nazw np. : Ligol, Papierówka, Reneta, Antonówka.
W zakresie edukacji artystycznej
- Wspólne śpiewanie „Hymnu przedszkolaka”.
- Warsztaty muzyczne prowadzone przez J. Tarczyńskiego rozwijające ekspresje muzyczną.
- Prace twórcze – plastyczne: „Przekształcenia kropki” – czarownie z kół origami, „Jabłko” – malowanie farbami, „Mój portret” – rysowanie pastelami. „Kotek”-malowanie farbami na różnych fakturach .
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk zgodnie z wytycznymi MZ, przestrzegania zasad higieny.
- Rozmowy, pogadanki, karty pracy na temat przestrzegania zasad higieny.
- Udział w projekcie Edukacyjno-Wychowawczym „Sekrety dobrego zachowania”-słuchanie bajki edukacyjnej „ Czerwony nosulek” Agaty Bober, rozmowa na temat higieny nosa, inspirowana opowiadaniem.
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez korzystanie z różnorodnego materiału plastycznego (kredki, ołówki, nożyczki, pędzle), zwracanie na prawidłowy chwyt, porządkowanie miejsca pracy i zabawy.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/IX.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Zebranie ogólno-informacyjne z rodzicami.
- „ Sowy ” - warsztaty integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.