Wrzesień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Wspieranie dzieci z trudnościami adaptacyjnymi poprzez rozmowy, czytanie bajek i opowiadań terapeutycznych: „Fajnie, że ktoś wymyślił przedszkole”, „Karolek nie chce iść do przedszkola”, „O zajączku co szukał przyjaciela”.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji towarzyszących dzieciom
w przedszkolu- realizacja scenariuszy z projektu „Czuciaki z krainy emocji” z Bliżej Przedszkola. Rozmowy w oparciu o tekst, robienie ilustracji do bajki, tworzenie książeczki do każdej omawianej emocji. - Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci poprzez zastosowanie bajkoterapii oraz elementów edukacji przyrodniczej w oparciu o świat jesiennego lasu – realizacja scenariuszy z innowacji pedagogicznej „Przygody Jeżyka Boromirka – jesienna podróż przez emocje”
- „Tydzień Dobrych Relacii”- promowanie empatii, wzajemnego szacunku oraz budowanie trwałych więzi w społeczności przedszkolnej poprzez gry i zabawy integracyjne, bajki psychoedukacyjne, rozmowy, działania plastyczne.
- Aktywizowanie starszych dzieci do opieki nad maluszkami, wyznaczanie dyżurnych wg idei Planu Daltońskiego,
- Stosowanie zabaw integrujących grupę: „Mam na imię…”, „Tusia w kole”, „Czuję się…”, „Witaj kolego”, „Powiedz coś miłego”, „Chodźcie do koła”,
- Tworzenie klasowego kodeksu zasad, rozmowy nt. przestrzegania zasad obowiązujących
w przedszkolu, pełnienie przez dzieci dyżurów, dbanie o ład i porządek w kącikach zainteresowań, - „Dzień kropki” – rozmowa z dziećmi nt. talentów w oparciu o opowiadanie pt. „Kropka”
Reynoldsa ”, zabawy integrujące grupę z wykorzystaniem chusty animacyjnej, gumy animacyjnej. - „Dzień przedszkolaka” – celebrowanie święta przedszkolaka, wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym, tworzenie jesiennych mandali z wykorzystaniem darów jesieni.
- ”Jesienne wariacje” zajęcia integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym zabawy ruchowe przy muzyce, wykonywanie pracy plastycznej „Jesienne pejzaże” z wykorzystaniem darów jesieni z ogrodu przedszkolnego.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy i umiejętności dzieci na temat znajomości kolorów podstawowych poprzez codzienne zabawy, utrwalanie nazw kredek, farb, otaczających przedmiotów, kolorów przyrody,
- Zabawy z chusta animacyjną utrwalające nazwy kolorów, karty pracy, prace plastyczne,
- Rozwijanie percepcji wzrokowej, rozpoznawanie przez dzieci swoich wizytówek, „Wagoniki z imionami” – zabawa ruchowa z wizytówkami.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego- układanie historyjek obrazkowych, analizowanie treści przedstawionych na obrazkach, kończenie opowiadania np.: „Dawno temu…”, tworzenie własnych historyjek.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci otaczająco przyrodą oraz jej zmianami w związku ze zmianą pory roku poprzez obserwacje, zabawy w ogrodzie przedszkolnym, szkice z natury, oglądanie filmów przyrodniczych. Udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Kubusiowi Przyjaciele Natur” -Na tropie zmian klimatycznych.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania, prawidłowego wymawiania i odczytywania głosek „A, O, U”. Ćwiczenia z szorstkimi literami, wyklejanie literowych puzzli, zabawy językowe: „Co słyszysz na początku słowa OKO itp.”, kreślenie liter na tackach z kaszą manną, w liniaturze,w powietrzu, na dywanie,
- Rozwijanie umiejętności prawidłowego korzystania z aparatu artykulacyjnego-ćwiczenia oddechowe z rekwizytami (słomka, piórko, piłeczka pingpongowa), gimnastyka buzi i języka, łamańce językowe. „Urodziny zajączka Henia”- opowiadanie logopedyczne
- „Dzień jabłka” – polisensoryczne poznanie owocu, oglądanie, wąchanie, smakowanie różnych gatunków jabłek, poznanie ich nazw , budowy.
W zakresie edukacji artystycznej
- Wspólne śpiewanie „Hymnu przedszkolaka”,
- Prace twórcze – plastyczne: „Jesienne drzewo” – malowanie farbami z wykorzystaniem patyczków higienicznych, „Przekształcenia kropki” – czarownie z kół origami, „Mój portret” – praca przestrzenna, „Jabłko”– praca z wykorzystaniem masy solnej, wieczka od słoika oraz kolorowych guzików.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk zgodnie z wytycznymi MZ, przestrzegania zasad higieny
- Oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Myszka w paski – jak dokładnie myć ręce?”,
- Rozmowy, pogadanki, karty pracy na temat przestrzegania zasad higieny,
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane,
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez korzystanie z różnorodnego materiału plastycznego (kredki, ołówki, nożyczki, pędzle ), zwracanie uwagi na prawidłowy chwyt, porządkowanie miejsca pracy i zabawy
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/IX.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Zebranie ogólno-informacyjne z rodzicami,
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
- „Jesienne pejzaże”-” - warsztaty integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym.
