Wrzesień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji towarzyszących dzieciom w przedszkolu.
- Aktywizowanie starszych dzieci do opieki nad maluszkami, wyznaczanie dyżurnych wg idei Planu Daltońskiego.
- Wspieranie dzieci z trudnościami adaptacyjnymi poprzez rozmowy, czytanie bajek i opowiadań terapeutycznych: „Fajnie, że ktoś wymyślił przedszkole”, „Karolek nie chce iść do przedszkola”, „O dwóch kubkach i o tym co się dzieje, gdy dzieciom kończy się paliwo” A. Stążka Gawrysiak.
- Realizowanie projektu edukacyjnego„ Bajki pomagajki” czyli o magicznej mocy bajkoterapii- czytanie bajki aktywnej” Kocica Złośnica woła: ja nie chcę do przedszkola” rozmowy psychoedukacyjne, wspólne szukanie rozwiązań trudnej sytuacji.
- Stosowanie zabaw integrujących grupę: „Mam na imię…”, „Tusia w kole”, „Czuję się…”, „Witaj kolego”, „Powiedz coś miłego”, „Chodźcie do koła”.
- Tworzenie grupowego kodeksu zasad, rozmowy nt. przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu, pełnienie przez dzieci dyżurów, dbanie o ład i porządek w kącikach zainteresowań.
- „Dzień kropki” – rozmowa z dziećmi nt. talentów w oparciu o opowiadanie pt. „Kropka” Reynoldsa, zabawy integrujące grupę.
- „Dzień przedszkolaka” – celebrowanie święta przedszkolaka, wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
- ”Kolorowa jesień” zajęcia integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym zabawy ruchowe przy muzyce, z chustą animacyjną, wykonywanie pracy technicznej „Las w szkle”, zorganizowanie wystawy z wykonanych prac.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy i umiejętności dzieci na temat znajomości kolorów podstawowych poprzez codzienne zabawy, utrwalanie nazw kredek, farb, otaczających przedmiotów, kolorów przyrody.
- Zabawy z chusta animacyjną utrwalające nazwy kolorów, karty pracy, prace plastyczne.
- Utrwalanie nazw miesięcy, stworzenie plakatu urodzinowego dzieci, dopasowywanie świeczki ze swoim imieniem do odpowiedniego miesiąca, zabawa przy muzyce ”A kto się w styczniu urodził…”, opowieść ruchowa „Przedszkolne urodziny".
- Wzbogacanie wiedzy dzieci otaczająco przyrodą oraz jej zmianami w związku ze zmianą pory roku poprzez obserwacje, zabawy w ogrodzie przedszkolnym, szkice z natury, oglądanie filmów przyrodniczych.
- Nauka nazw i rozpoznawania gatunków grzybów, oglądanie albumów, książek, poznanie ich budowy, segregowanie grzybów na trujące i jadalne.
- Stworzenie kącika przyrodniczego w sali przedszkolnej, sadzenie wrzosów na przedszkolnej rabacie w ogrodzie.
- Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych z wykorzystaniem różnorodnych działań np.: czytanie wiersza figura „Ukryte figury”, zabawy dydaktyczną ”„Jaką jestem figurą”, praca edukacyjna z pomocami montessoriańskimi „Szorstkie figury”, klockami Dinesa, kartami pracy.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania, prawidłowego wymawiania i odczytywania głosek „A, O, U”. Ćwiczenia z szorstkimi literami, wyklejanie literowych puzzli, zabawy językowe: „Co słyszysz na początku słowa OKO itp.”, kreślenie liter na tackach z kaszą manną, w liniaturze w powietrzu, na dywanie.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter metodą „ Skuteczne Zdziwienie Rozwija Myślenie”. Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych przez nie czynności. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu, konstruowanie liter z kwadratowych klocków.
- Ogólnopolski Dzień Głośnego czytania- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci, oglądanie książek z grupowej biblioteczki, dbanie o porządek na regałach.
- „Dzień jabłka” – polisensoryczne poznanie owocu, oglądanie, wąchanie, smakowanie różnych gatunków jabłek, poznanie ich nazw np. : Ligol, Papierówka, Reneta, Antonówka.
W zakresie edukacji artystycznej
- Wspólne śpiewanie „Hymnu przedszkolaka”.
- „Tęcza w słoiku”- wykonanie eksperymentu z wykorzystaniem kolorowych barwników i pianki do golenia w ramach projektu edukacyjnego ”Dotknij, poczuj, zobacz”.
- Warsztaty muzyczne prowadzone przez J. Tarczyńskiego rozwijające ekspresje muzyczną.
- Prace twórcze – plastyczne: „Kropka” – stemple z foli bąbelkowej, „Przekształcenia kropki” – czarownie z kół origami, „Jabłko” – praca z rolki papierowej i kolorowych pasków, „Figury” – przekształcanie figur, „Moja grupa” – rysowanie kredkami ołówkowymi.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk zgodnie z wytycznymi MZ, przestrzegania zasad higieny.
- Rozmowy, pogadanki, karty pracy na temat przestrzegania zasad higieny.
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez korzystanie z różnorodnego materiału plastycznego (kredki, ołówki, nożyczki, pędzle), zwracanie na prawidłowy chwyt, porządkowanie miejsca pracy i zabawy.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/IX.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Zebranie ogólno-informacyjne z rodzicami.
- „Kolorowa jesień” - warsztaty integracyjne z rodzicami w ogrodzie przedszkolnym.
- Udział rodziców i absolwentów w projekcie edukacyjnym pt. „ Nasze przedszkolaki w świecie współczesnej literatury” dotyczącym rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym poprzez czytanie literatury dzieciom podczas relaksu.
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.