Kwiecień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Rozwijanie świadomości uczuć, poprzez słuchanie bajek terapeutycznych np. „Elmer, słoń w kratkę” David McKee.
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
- „Zaświeć się na niebiesko” – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Słuchanie bajki edukacyjnej "Niebieskie światło Leo" www.mafibyann.pl. Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące treści opowiadania oraz doświadczenia własne. Oglądanie teatrzyku z wykorzystaniem pacynek ”Bajka o Misiu Autysiu” Izabeli Suchy.
- Doskonalenie umiejętności współpracy poprzez gry i zabawy ruchowe, stolikowe. Współpracowanie w parach i małych zespołach podczas codziennych aktywności.
- Kształtowanie umiejętności podziału zachowań na pozytywne i negatywne. „ Złe zachowania”-słuchanie opowiadania I. Salach. Rozmowa inspirowana treścią opowiadania. Układanie emotek uśmiechniętych i smutnych do odpowiednich sytuacji przedstawionych na obrazkach, praca z wykorzystaniem pomocy z kącika emocji.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat tradycji związanych z Wielkanocą. Oglądanie filmu edukacyjnego „Wielkanocne zwyczaje”. Omówienie pojęć związanych z Wielkanocą ( palma wielkanocna, święconka, koszyczek wielkanocny, pisanki, baranek, kurczaczek, śmigus-dyngus). Słuchanie wierszy i opowiadań : „Wielkanoc” O. Adamowicz.
- „Malarze dzieciom” - udział w miniprojekcie edukacyjnym- rozwijanie zainteresowań sztuką, poczucia estetyki i wrażliwości na piękno. Przybliżenie dzieciom słynnych malarzy poprzez słuchanie opowiadań tj.: „Czyj to domek” - Vincent van Gogh , “ Jak Pablo Picasso odkrył kubizm- tajemnica starego lustra” opowieść dla dzieci, olipoli.pl- Pablo Picasso, rozmowy nt. oglądanych dzieł - zachęcanie do malowania martwej natury, portretów, pejzaży.
- „Dzień Ziemi”– wzbogacanie wiedzy dzieci na temat postaw prozdrowotnych. Oglądanie filmu edukacyjnego” Jak dbać o naszą planetę” , globusów, albumów przedstawiających planetę Ziemię. Oglądanie teatrzyku „ Z ziemią za pan brat” z wykorzystaniem szablonów ziemi smutnej i wesołej oraz innych. Słuchanie opowiadania” Ekoekspert” E. Stadtmuller i rozmowa inspirowana jego treścią. „Dbamy o Ziemię”- zabawa dydaktyczna z ilustracjami. „ Kolorowe sortowanie”- zabawa dydaktyczna w segregowanie śmieci.
- Zabawy matematyczne utrwalające kierunki lewa-prawa, góra-dół. Ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz do innych przedmiotów z wykorzystaniem chusty animacyjnej, gumy, patyczków, woreczków gimnastycznych. Praca edukacyjna z pomocami dydaktycznymi z kącika matematycznego, kartami pracy.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab otwartych, układanie wyrazów z sylab do obrazka, domino sylabowe.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter metodą „ Skuteczne Zdziwienie Rozwija Myślenie”. Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych przez nie czynności. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu, konstruowanie liter z kwadratowych klocków.
W zakresie edukacji artystycznej
Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnych materiałów i technik:
- „Jajka wielkanocne”- z wykorzystaniem farb i cukru
- „Stroiki wielkanocne”- z wykorzystaniem ozdobionych pisanek, koszyczków i patyczków od wykałaczek
- „Rzeżucha” – sianie oraz dekorowanie wg własnego pomysłu
- „Planeta Ziemia”- malowanie farbami
- „Emocjonalne plamy”- rozdmuchiwanie farb słomką oraz tworzenie emotek
- „Rzeka moich marzeń”-wykonanie pracy plastycznej na konkurs z wykorzystaniem kolorowego ryżu, bibuły, plasteliny, rękawiczek gumowych i innych materiałów.
- „Geometryczna kompozycja w stylu Mondriana”- z wykorzystaniem gotowych szablonów i pasteli
- „Prace słynnych malarzy” malowanie gotowych szablonów prac malarzy z wykorzystaniem farb akwarelowych
- „Kubistyczne portrety” wg Picassa-z wykorzystaniem szablonów twarzy oraz pasteli
- „Portrety Picassa”- z wykorzystaniem powycinanych z tektury oraz kartonu szablonów (oczy, nos, brwi, usta, twarze i inne) oraz farb.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego zakładania i zdejmowania butów podczas przebierania się na gimnastykę, spacer, wyjście do ogrodu. Zachęcanie dzieci do wspólnego opiekowania się rówieśnikami i pomagania sobie nawzajem.
- Doskonalenie umiejętności relaksowania się i wyciszania się, rozmowy nt. potrzeby odpoczynku. Lekcje ciszy wg M. Montessori, Król ciszy.
- Rozwijanie motoryki małej poprzez doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami. Wycinanie różnych kształtów, linii prostych, falistych.
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad podczas pobytu w ogrodzie.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/IV.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
- Warsztaty przeprowadzone przez mamę Bjorna w ramach miniprojektu edukacyjnego „Malarze dzieciom”- tworzenie twarzy z tektury i kartonów.
- Warsztaty przeprowadzone z mamą Bjorna – malowanie jajek farbami i cukrem.
- „Dni otwarte” - prezentowanie metod i form pracy w przedszkolu.