Kwiecień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Głośne czytanie dzieciom literatury dziecięcej: bajki psychoedukacjnej Elżbiety Śnieżkowskiej-Bielak „Jak miś Bębenek spotkał osę Igiełkę”.
- Słuchanie słuchowisk: „Co słonko widziało?”, „Brzydkie kaczątko”, „Przyjaciele leśnej polany”, „Opowieści wielkanocne”.
- Spotkania z Tusią w ramach projektu: „Tusia i ja w naszym mieście pełnym kultury i sztuki”: losowanie, werbalizowanie mocnych stron wybranego dziecka. Prezentowanie wykonanych przez dzieci i rodziców prac na temat wybranych miejsc kultury w Łodzi.
- Zabawy integracyjne w kręgu i w parach.
- Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – działania z dziećmi nakierowane na rozwijanie empatii, zrozumienia, potrzeby akceptacji inności drugiego człowieka.
- Wspólne rozwiązywanie problemu jednego z dzieci – lęku przed ciemnością. Wypowiedzi dzieci na temat swoich doświadczeń, dawanie dobrych rad, szukanie sposobów niwelowania lęku przed ciemnością.
- Rozmowa z dziećmi na temat trudności w przepraszaniu.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa
- Codzienne przeliczanie się dzieci, powtarzanie kolejności dni tygodnia, określanie pogody.
- Wprowadzanie dźwiękoznaków metodą Skutecznego Zdziwienia: „c”, „w”, „p”, „z”, z wykorzystaniem ilustracji, tekstu czytanego, drewnianych klocków, książek z ilustracjami. Ćwiczenia w czytaniu. Utrwalanie liter i gestów wg metody Skutecznego Zdziwienia. Analiza i synteza głoskowa.
- Gry planszowe: warcaby, szachy.
- Dokumentowanie swoich obserwacji pogody w kartach obserwacyjnych. Nazywanie zjawisk pogodowych. Zabawy językowe związane z pogodą.
- Obserwacja wzrostu kwiatów w grupowym ogródku. Nazywanie kwiatów: tulipany, hiacynty, żonkile, krokusy, szafirki.
- Sadzenie cebulek, owsa wielkanocnego, rzeżuchy, systematyczne podlewanie, obserwacja wzrostu szczypiorku.
- Ćwiczenia nawlekania, przewlekania, sznurowania butów.
- Poznanie tradycji wielkanocnych.
- Wyjazd do Teatru Pinokio na przedstawienie „Zamieniam się w słuch”.
- Świętowanie Dnia Ziemi – tworzenie kodeksu Małego ekologa (rozmowy, oglądanie filmu edukacyjnego, omawianie obrazków). Przypomnienie zasad segregowania odpadów.
- Przypomnienie symboli narodowych z wykorzystaniem ilustracji, filmu edukacyjnego „Polak mały. Polskie symbole narodowe”. – zapoznanie dzieci z historią Polski w kontekście Święta Pracy i Święta Konstytucji 3 maja.
W zakresie edukacji artystycznej
- Serce dla autyzmu - odciskanie dłoni pomalowanej farbą.
- Kolorowanie na dużej powierzchni – praca w zespole.
- Rysowanie na niebieskich balonach emocji.
- Tworzeni pisanki wielkanocnej - malowanie farbami za pomocą szklanych kulek.
- Tworzenie wielkanocnych baranków z rolek tekturowych.
- Tworzenie kart wielkanocnych: wycinanie, klejenie wg wzoru.
- Praca zespołowa „Jak dbać o Ziemię?”.
- Praca sensoryczna „Ziemia” – malowanie palcami farbą pod folią.
- Malowanie obrazu na podobraziu płóciennym na temat „Rzeka moich marzeń” – praca wykonana na konkurs organizowany przez EC1.
- Praca plastyczna „Śmieciarka” – wycinanie, wklejanie odpowiednich obrazków.
- Praca zespołowa: tworzenie pracy przestrzennej z wykorzystaniem różnorodnych materiałów na konkurs organizowany przez EC1 „Rzeka moich marzeń”.
- Praca zespołowa – praca wykonana na konkurs „Najpiękniejsza pisanka 2025 r.” organizowany przez Urząd Miasta Łodzi.
- Praca plastyczna: flaga Polski – kolorowanie kredkami.
- Praca plastyczna: godło Polski – malowanie pastelami.
- Nauka piosenki „Co piszczy w trawie?”.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Swobodne zabawy ruchowe na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym.
- Relaks przy muzyce; rysowanie wg własnego pomysłu.
- Rozmowa z dziećmi na temat dźwięków, które przeszkadzają, a które są miłe. Odgadywanie dźwięków otoczenia. Wdrażanie dzieci do cichej zabawy.
- Zabawy masami sensorycznymi: styropianowa pianolina, ciastolina, masa solna, kulki hydrożelowe.
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem hula hop, jeżyków sensorycznych, piłek, balonów.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Systematyczny kontakt mailowy z rodzicami.
- Wykonanie zadania związanego z projektem „Tusia i ja w naszym mieście pełnym kultury i sztuki”: odwiedziny w miejscu związanym z kulturą, udokumentowanie wizyty w albumie.