Listopad
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Stosowanie się do kodeksu grupy w odniesieniu do życia codziennego grupy.
- Omawianie sytuacji konfliktowych, w grupie.
- Wdrażanie dzieci do samodzielności -pokaz jak zapinać guziki w swetrze, kurtce lub jak zapinać suwak w bluzie i kurtce.
- Dalsze wdrażanie dyżurowania dzieci : kącik plastyczny czytelniczy, pomoc nauczyciela,
- łazienka, kwiaty itp.
- Ćwiczenia podczas ubierania się do wyjścia do ogrodu przedszkolnego.
- Rozmowy indywidualne na temat granic- ,, Co mi się nie podoba w zachowaniu innych osób do mnie?”,, Lubię gdy …”
- Rozmowa na temat opowiadania ,,Odważny Jasio”- rozmowa na temat asertywności i stawiania swoich granic.
- Rozmowy na temat rodziny dziecka –wspólnych zainteresowań- filmy, czytanie książek wychodzenie ulubionych miejsc
- Rozbieranie się do zajęć gimnastycznych.
- Ubieranie się do wyjścia na świeże powietrze.
- Wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, zapinanie ekspresu m.in. z wykorzystaniem pomocy montessoriańskich.
- Nauka hymnu narodowego. Udział w ogólnopolskiej akcji wspólnego śpiewania hymnu.
- Poznanie symboli narodowych: flagi, godła (prace plastyczne). Zapoznanie dzieci z Legendą o powstaniu państwa polskiego.
- Rozmowy na tematy związane ze Świętem Odzyskania Niepodległości np.: „wolność”, „niepodległość” w oparciu o filmy edukacyjne
- Wspólne realizowanie działań w małych zespołach np. :układanie puzzli, tworzenie prac plastycznych o tematyce jesiennej, wspólny rysunek.
- Praca na pomocach dydaktycznych w parach - dziecko starsze z młodszym.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa
- Oglądanie prezentacji na temat ,, Zwierzęta zapadające w sen zimowy”
- Układanie rytmów wykorzystując kolorowe pomponiki- praca z obrazkiem
- Dokańczanie zaczętego rytmu, wskazywanie czego brakuje w danym rytmie tworzenie własnego rytmu
- Praca z sylabami, wprowadzanie sylab metodą symultaniczno-sekwencyjną –sylabami : ma , mo, mu,me, mi, pa, po, pe ,pu, pi itp.
- Karty pracy- malowanie sylab według instrukcji.
- Ćwiczenia słuchowe wskazywanie sylaby na planszy tyle razy ile dziecko ją usłyszy
- Dokańczanie wyrazów na podaną sylabę.
- Odczytywanie sylab- w rozsypance wyrazowej.
- Rysowanie rysunku według instrukcji nauczyciela
- Wskazywanie dołu ,góry ,prawej lewej strony kartki
- Praca z instrukcją układanie różnorodnych wzorów według instrukcji
- Profilaktyka logopedyczna- ćwiczenia oddechowe- faza wdechowa i wydechowa- piłeczki pinpongowe, ćwiczenia artykulacyjne- wierszyki logopedyczne, ćwiczenia słuchu fonematycznego, ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej.
- Zabawy matematyczne- zabawy z kostką tworzenie działań dodawanie odejmowanie,
- Rozmowa na temat zdrowych posiłków- zachęcanie dzieci podczas posiłków do próbowania nowych rzeczy.
- Poznanie tropów zwierząt zabawy z tropami zwierząt- praca z tablicą interaktywną, memory, rozpoznawanie cieni zwierząt i ich śladów.
- Oglądanie filmów edukacyjnych na temat tropów zwierząt.
- Poznanie zwierząt żyjący w ogrodzie przedszkolnym – obserwacja i jej dokumentowanie. Gromadzenie informacji na temat gatunków, rodzajów zwierząt.
- Nauka rymowanek, wierszyków: :Cztery, małe rude liski…”, „Cicho, cichutko…”
- Wycinanie i składanie obrazka z części: np. postacie zwierząt.
- Poznanie tematyki kosmos
- Poznanie zwierząt żyjących w lesie
- Układanie rytmów, odczytywanie i kontynuowanie rytmu, wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności.
- Przekładanie rytmu na sekwencje ruchowe
- Zabawy z wykorzystaniem np. robota, określanie kierunków w odniesieniu do robota lub innego podmiotu.
- Wysłuchiwanie głosek w nagłosie
- Poznawanie kształtu obrazu graficznego samogłosek z wykorzystaniem np. szorstkich liter, pomocy dydaktycznych, literatury dziecięcej.
- Karty pracy - kreślenie znaków literopodobnych i liter po śladzie.
- Tworzenie sylab otwartych z wykorzystaniem szorstkich liter, klocków Rocławskiego.
- Czytanie sylab otwartych.
- Poznanie zasad kodowania i rozkodowywania- praca ze scenariuszem ,, Uczymy Dzieci programować”
- Wycinanie po liniach prostych, falistych, kanciastych; określonych kształtów w działaniach dowolnych lub z polecenia nauczyciela (np. karta pracy „Ogryzek”, wycinanie części obrazka – tworzenie puzzli).
- Wycieczka do muzeum przyrodniczego-poznanie zwierząt z różnych kontynentów
W zakresie edukacji artystycznej
- Tworzenie ilustracji do wysłuchanych książek.
- Tworzenie książek według własnego pomysłu.
- Prace plastyczne na temat zwierząt leśnych- malowanie farbami, wyklejanie papierem kolorowym , bibułą.
- Tworzenie prac plastycznych związanych ze zwierzętami zapadającymi w sen zimowy
- Zabawy muzyczno ruchowe „To taka gra” (Klanza), „Dyrygent”.
- Swobodne pląsy, tańce przy muzyce z repertuaru dziecięcego:
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie przejścia po równoważni, po linii, sznurku położonej na dywanie.
- Przechodzi tor przeszkód stworzony z zadań związanych z czworakowaniem i przejściem po równoważni- ławeczce.(zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych – luty) Pokaz, instrukcja słowna.
- Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, zabawy gimnastyczne.
- Zadania sprawnościowe mające na celu:
- Rozwijanie precyzji ruchu poprzez bieganie w określonej przestrzeni, (swobodny bieg bez potrąceń, reagowanie na sygnał - zatrzymanie w ruchu).
- Pobudzanie za pomocą muzyki do ekspresji i improwizacji ruchowej.
- Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i samodzielności ruchu w zabawie.
- Doskonalenie umiejętności odprężenia i relaksu.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Współpraca w ramach projektu fotograficznego ,, Patyk, kamień, liść-cuda natury””
- Organizacja urodzin dzieci.
- Projekt Tusia ,,Nasz zielnik”.
