Listopad
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Wypowiedzi w rundce na temat swojego samopoczucia, nazywanie emocji i przeżyć. Wyrażanie ich za pomocą słowa, gestu, symbolu.
- Obchodzenie „Dnia życzliwości” – rozmowa na temat życzliwości, „Co to znaczy być życzliwym”-swobodne wypowiedzi dzieci. Tworzenie kartek życzliwości dla bliskich.
- Zachęcanie dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności, wspierania się w tych działaniach, przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu np. : czekam na swoja kolej, podnoszę rękę, gdy chce coś powiedzieć.
- Realizacja scenariuszy z cyklu „Dobry kolega - losowanie Tusi” – nauka formułowania pozytywnych komunikatów skierowanych do kolegi „Lubię z Tobą ….. Lubię Cię, bo…”
- Udział w Ogólnopolskiej Kampanii pt. ”Dzieciństwo bez przemocy” – rozmowy na tematu umiejętności stawiania granic, informowania dorosłych o trudnych sytuacjach, sposobach pomagania sobie w grupie rówieśniczej. Scenki dramowe, rozmowy kierowane.
- Realizacja programu „GADKI” – proste rozmowy na ważne tematy . Rozmowy z dziećmi jak chronić swoje granice i radzić sobie w trudnych sytuacjach.
- Realizacja programu profilaktycznego „Dotyk dobry i zły”, min.: poznanie określenia części intymne, ustalenie możliwości reagowania przez dzieci w sytuacjach zagrożenia, stawiania granic, ćwiczenia umiejętności mówienia „nie”, omówienie pojęcia tajemnica w kontekście tajemnica dobra i zła, stworzenie księgo zaufania
- „Szkoła do hymnu” – wspólne śpiewanie pieśni patriotycznej, nauka odpowiedniego zachowywania się, szacunku podczas świąt państwowych.
- Realizacja scenariuszy z projektu pt. „Razem w różnorodności”. Rozmowy z dziećmi na temat rozumienia emocji innych osób, dostarczania wsparciai okazywania troski w codziennych sytuacjach.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat rozpoznawania i nazywania symboli narodowych (flaga, hymn, godło), zapoznanie dzieci z legendą powstania państwa polskiego pt. „O Lechu, Czechu i Rusie”, wyjaśnienie pojęcia patriotyzm, niepodległość.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci otaczająca przyrodą ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmianę pory roku. Wzbogacanie wiedzy nt. zwierząt zapadających w sen zimowy poprzez oglądanie filmów przyrodniczych, czytanie fachowej literatury, oglądanie albumów, prace edukacyjną na pomocach z kącika przyrodniczego. Obchodzenie Dnia Jeża” – poznaje zwyczajów i potrzeb jeża, jego budowy.
- „Światowy dzień misia” – zapoznanie z tradycją obchodzenia tego święta, wspólne zabawy, rozmowy.
- „Andrzejki” – poznanie tradycji andrzejkowych, wspólne zabawy, wróżby, konkursy.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab w paradygmacie . Ćwiczenia z wykorzystaniem pudełek sylabowych, kart pracy itd.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter, głosek metodą Skutecznego zdziwienia wyzwalającego myślenie. Nauka dzwiękoznaków, prace w książkach – tworzenie własnego wyobrażenia głosek i liter. Zabawy w kodowanie i rozkodowywanie wyrazów za pomocą dzwiękoznaków, układanie klocków.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat Kosmosu - udział w warsztatach z ekspertami z księgarni ”Zaczytana Łódka”. Rozmowa na temat powstania Kosmosu. „Moja Planeta”-malowanie styropianowych kulek farbami akrylowymi.
- Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw. Oglądanie filmu edukacyjnego pt.: „Wszyscy mamy prawa” UNICEF.„ Co to są prawa”- burza mózgów, „Jakie mamy prawa? . Rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji,„ Czy prawa są potrzebne” rozmowa kierowana z dziećmi.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów wg różnych cech. Porównywanie liczebności, wstawianie znaków większości, równości, mniejszości. Praca z wykorzystaniem pomocy z kącika matematycznego, karty pracy.
W zakresie edukacji artystycznej
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik: wydzieranki, wyklejanki, wycinanki; malowanie farbami, rysowanie kredkami i inne.
- Kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej -aktywne słuchanie muzyki wg. Batti Strauss z wykorzystaniem różnorodnych rekwizytów ( patyczki drewniane, woreczki gimnastyczne, wstążki kolorowe, pompony).
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego przebierania się na gimnastykę, spacer, wyjście do ogrodu. Ćwiczenia z wykorzystaniem montessorianskich ramek. Zachęcanie dzieci do wspólnego opiekowania się rówieśnikami i pomagania sobie nawzajem.
- Rozwijanie umiejętności poruszania się w sposób bezpieczny dla innych w kontekście nabywania świadomości własnego ciała poprzez różnorodne ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe. Wykorzystanie elementów metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/XI.
- Ćwiczenia relaksacyjne – wyciszające: ćw. ciszy wg pedagogiki M. Montessori – spacer po elipsie z naturalnym okazem, masaż w parach przy muzyce.
- Doskonalenie motoryki malej poprzez zabawy w przesypywanie, przelewanie , nawlekanie, zabawy z wykorzystaniem różnorodnych mas, wody, piasku.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
- Spotkanie z mamą Frankaw ramach akcji głośnego czytania dzieciom w przedszkolu ulubionych książek.
