Styczeń
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych dla dziecka sytuacjach. Czytanie bajek i opowiadań terapeutycznych, wykorzystanie scenek dramowych, rozmów psychoedukacyjnych.
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
- Rozwijanie postawy empatycznej w stosunku do zwierząt. Rozmowy z dziećmi na temat udzielania pomocy zimą zwierzętom wolnożyjącym. Dokarmianie, budowanie karmników, itp.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania potrzeb seniorów, oddawania im szacunku. Słuchanie opowiadania „Krzyś uczy się szacunku do starszych ludzi„ W. Lewczuk. Rozmowy na temat ról jakie pełnią w rodzinie babcia i dziadek. „Korale dla babci” rozmowa w oparciu o tekst.
- Doskonalenie umiejętności dzieci w zakresie współpracy poprzez zachęcanie do wspólnego działania, nauki i zabaw np. z wykorzystaniem gier planszowych dużego i małego formatu (chińczyk, warcaby), aktywności edukacyjne w parach, małych zespołach z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych, wspólne budowanie z klocków, zabawy tematyczne, itp.
- Wdrażanie do wspólnego dbania o porządek i czystości w sali. Sprzątanie po zabawie, posiłkach. Pełnienie roli dyżurnych.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat rozpoznawania i nazywania ptaków zamieszkujących ogród przedszkolny. Oglądanie atlasów, ilustracji i filmów przyrodniczych. Oglądanie filmu z wykorzystaniem tablicy multimedialnej pt. „Zima” Pan Nauczanka. „Czym dokarmiać ptaki zimą” wysłuchanie opowiadania. Prowadzenie obserwacji w naturalnych warunkach. Poznanie budowy sikorki oraz jej potrzeb życiowych. Poszerzanie wiedzy na temat karmników, budek lęgowych, ptaków odlatujących i przylatujących na zimę do Polski.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat zwierząt zimujących, sposobów ich funkcjonowania w okresie zimowym, przygotowania do zimy: ptaki, wiewiórki, niedźwiedzie, itd.). Słuchanie opowiadania” Przyjaciele lasu” K.W. Bożętka.
- Kształcenie umiejętności prawidłowego nazywania dni tygodnia oraz ich prawidłowej kolejności z wykorzystaniem piosenek „Plan na tydzień”, „Poniedziałek” oraz opowiadania ” Gdzie się skryła niedziela” D. Góra. Działania z kartami pracy, z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab otwartych z wykorzystaniem pudełek sylabowych, obrazków, kart pracy.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter metodą „ Skuteczne Zdziwienie Rozwija Myślenie”. Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych przez nie czynności. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu, konstruowanie liter z kwadratowych klocków.
- Zabawy językowe - tworzenie słów zaczynających się na daną sylabę, wyodrębnianie sylab w wyrazach. Rebusy.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat, tworzenie historyjek, opowiadań w oparciu o obrazek, słowo z wykorzystaniem różnorodnych metod twórczych.
- Wprowadzanie dzieci w świat teatrów, w szczególności świat teatru lalkowego. Oglądanie lalkowego słownika teatralnego ” Arlekinarium” oraz rozmowa na temat teatralnego savoir vivre.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci sztuką. Poznanie dzieł niektórych malarzy tj.: Vincent Van Gogh czy Frida Kahlo.
W zakresie edukacji artystycznej
Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik:
- „Pejzaż zimowy”- tworzenie tła z wykorzystaniem szczotki toaletowej , przyklejanie choinek wyciętych z firanki
- „Kolorowe prace” – nakładanie wybranych kolorów farb akwarelowych i tworzenie obrazu za pomocą ściągaczki do szyb
- „ Ptaszki zimą”- malowanie zimowego tła gąbką oraz odbijanie rączek pomalowanych farbami
- „Zimowe drzewa”-malowanie tła folią bąbelkową, tworzenie drzew z wykorzystaniem foli aluminiowej
- „Owoce”-malowanie martwej natury z wykorzystaniem farb akwarelowych.
- „Frida Kahlo”- portret z wykorzystaniem farb akwarelowych
- „Serca” – kartki dla seniora
- Nauka piosenek na występ z okazji „Dnia Babci i Dziadka”: „Moja babcia””, „ Super dziadka mam”
- Nauka tańca do muzyki W.A.Mozarta ”Rondo Alla Turca” z wykorzystaniem pomponów.
- Aktywne słuchanie muzyki wg metody Batii Strauss z wykorzystaniem rekwizytów tj. guma animacyjna, talerzyki papierowe, woreczki gimnastyczne i inne.
- Warsztaty muzyczne prowadzone przez J. Tarczyńskiego rozwijające ekspresje muzyczną.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych. Słuchanie opowiadania „Rozmowa bakterii” Katarzyny Wójcik-Bożętki, rozmowa inspirowana opowiadaniem. „ Higiena”- zabawa naśladowcza z elementami ćwiczeń logopedycznych „Wędrówki bakterii”- układanie historyjki obrazkowej.
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane.
- Doskonalenie zwinności, zręczności, równowagi poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/I.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
- Udział mamy Elizy w projekcie edukacyjnym pt. „Nasze przedszkolaki w świecie współczesnej literatury” poprzez czytanie dzieciom podczas relaksu książek dla dzieci pt. ” „ Jaka jesteś Babo Jago” Katarzyny Górewicz oraz „ Mali Słowianie-opowiadania o dawnym świecie” Moniki Maciewicz.