Grudzień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Doskonalenie umiejętności wczuwania się w uczucia innych poprzez rozmowy indywidualne oraz z całą grupą nt emocji, uczuć i przeżyć. Słuchanie bajek terapeutycznych. Omawianie naturalnych sytuacji zaistniałych w przedszkolu, wykorzystanie scenek dramowych, masek symbolizujących emocje. Utrwalanie klasowych norm i zasad – pomagamy sobie i dbamy o siebie.
- Doskonalenie odporności emocjonalnej w zakresie radzenia sobie z tremą podczas wystąpień przed publicznością. Ćwiczenia ról podczas prób klasowych, częste rozmowy na temat tremy, zawstydzenia. Udzielanie wsparcia przez nauczyciela i inne dzieci podczas występu przed publicznością.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie słownictwa i wiedzy dzieci nt. tradycji związanych z obchodzeniem świat Bożego Narodzenia poprzez rozmowy w oparciu o doświadczenia własne dzieci. Zapoznanie dzieci z opowiadaniami związanymi z tradycjami polskimi. Wspólne ubieranie choinki, wykonanie ozdób na świąteczny kiermasz.
- Zabawy matematyczne doskonalące umiejętność kodowania: „Bombka”, „Choinka”, karty pracy, praca z książką. Zabawy: „Moja prawa/lewa ręka…..(nazwa czynności)”, „Po mojej prawej stronie….”, „Ubieramy choinkę wg instrukcji np.: 4 bombki po prawej stronie, 2 gwiazdki po lewej”-utrwalanie przeliczania elementów oraz kieruknów. „Sylaby otwarte”- czytanie sylab otwartych w paradygmatach PA-PU-PE-PO-PI-PY, MA…, BA…, karty pracy.
- „Choinka, Mikołaj, Rodzina jest….jaka/jaki?” dokończ zdanie – technika twórczego myślenia.
- „Bu….(np. burza), ba…(balon)itp.” – słowotwórcze zabawy w tworzenie słów do podanych sylab.
- Doskonalenie umiejętności nazywania liter, głosek z wykorzystaniem metody pt. „Skuteczne zdziwienie wyzwalające myślenie”. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestów, powiazanie obrazu dźwiękowego głoski z obrazem graficznym litery, konstruowanie liter z klocków, zabawy w kodowanie i rozkodowywanie wyrazów i słów
W zakresie edukacji artystycznej
- „Rudolf” – wycieczka do CZP nr 2 przy ul. Sopockiej.
- Nauka piosenek świątecznych oraz kolęd: „buła noc”, „Mikołaj”, „Przybieżeli do Betlejem”.
- „Choinka” – przygotowanie przedstawienia oraz dekoracji z okazji spotkania jasełkowego z rodzicami,
- Zabawy z tańcem i śpiewem do utworów Uli Pakuli: „Mikołajki”, „Idą święta”, „My jesteśmy renifery”, „Choineczki”,
- „Zaproszenia” – wykonanie świątecznych zaproszeń – odcisk dłoni i przekształcenie go w świąteczne drzewko,
- „Choinka, renifer, bałwanek, lampion” – wykonanie choinkowych ozdób na kiermasz świąteczny
- „Łańcuchy, aniołki, bombki” – wykonanie świątecznych ozdób z różnorodnego materiału np.: kolorowy papier, koraliki, pompony itp.,
- „Piernikowe ozdoby” – ozdabianie pierników,
- „Choinka” – kolorowanie obrazków o świątecznej tematyce kredkami ołówkowymi,
- „Bobka” – ozdabianie sytlwety bombki pastelami.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Wdrażanie do samodzielności w zakresie posługiwania się sztućcami.
- Wyrabianie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy podczas wykonywania różnorodnych czynności zorganizowanych i dowolnych np.: praca przy stoliku, spożywanie posiłków, wykonywanie ćwiczeń, zabawy swobodne.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych.
- Ćwiczenia doskonalące koncentrację oraz umiejętność panowania nad własnym ciałem – ćw. M. Montessori.
- Rozwijanie sprawności nadgarstka, dłoni i palców poprzez pracę z wykorzystaniem nożyczek.
W zakresie współpracy z rodzicami
- „Łódź Ratunkowa” – warsztaty z rodzicami i dziećmi. Nauka pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Warsztaty pierniczkowe przeprowadzone przez mamę Sofii – Panią Paulinę.
- Warsztaty z rodzicami – wykonanie choinki z cewki po przędzy. Spotkanie wigilijne z rodzicami i innymi członkami rodzin. Spotkanie ze Św. Mikołajem.
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej.