Listopad
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Rozpoznawanie i nazywanie emocji swoich i innych – wypowiedzi w rundce na temat swojego samopoczucia, nazywanie emocji i przeżyć. Wyrażanie ich za pomocą słowa, gestu, symbolu.
- Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw, wysłuchanie wiersza „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego, rozmowa na temat wiersza, „ Co to są prawa”- burza mózgów, Jakie mamy prawa? . Rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji i innych materiałów ze strony UNICEF.
- Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec innych. Udział w projekcie „Różnorodni” – zajęcia prowadzone przez osoby z Fundacji Avalon.
- Realizacja scenariuszy z cyklu „Dobry kolega - losowanie Tusi” – nauka formułowania pozytywnych komunikatów skierowanych do kolegi „Lubię z Tobą ….. Lubię Cię, bo…”
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa
- Codzienne przeliczanie się dzieci, powtarzanie kolejności dni tygodnia.
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego - wyodrębnianie głosek w nagłosie , analiza sylabowa wyrazów, przeliczanie sylab w wyrazach
- Ćwiczenia grafomotoryczne : łączenie kropek, pisanie po śladzie
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter, głosek metodą Skutecznego zdziwienia „D, M”. z wykorzystaniem książek z ilustracjami, drewnianych klocków tworzących kształty liter. Nauka kreślenia liter z wykorzystaniem np. :materiału sypkiego (kasza, piasek), tablicy – sztalugi.
- Zapoznanie dzieci z legendą o powstaniu państwa polskiego, poznanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu Polski.
- Udział w akcji „Szkoła do hymnu” – wspólne śpiewanie hymnu, rozmowa z dziećmi na temat Święta Niepodległości z wykorzystaniem filmów edukacyjnych.
- Poznawanie polskich, miast, rzek, potraw narodowych z wykorzystaniem mapy Polski, ilustracji.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach, określania liczebności zbioru (mniej, więcej, tyle samo).
- Zabawy matematyczne z wykorzystaniem: domina – dodawanie przez dopełnianie, kart - układanie ciągu liczbowego
- Ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej w zabawach: Co się zmieniło?, zrób tak jak było, Czego brakuje?, Gdzie się ukrył dźwięk?, układanie puzzli.
- „Światowy dzień misia” – zapoznanie z tradycją obchodzenia tego święta, wspólne zabawy, rozmowy.
- „Andrzejki” – poznanie tradycji andrzejkowych, wspólne zabawy, wróżby, konkursy.
W zakresie edukacji artystycznej
- Różnorodne działania plastyczne z wykorzystaniem techniki orgiami, wydzieranka i dostępnych materiałów plastycznych i przyrodniczych, np. „Kotyliony”, "Mapa Polski", „Polskie krajobrazy”, „Godło”,” Flaga”, „Zabawki z pudełek”, „Malowanie farbami inspirowane muzyką ”.
- Nauka piosenek: „Biały orzeł”, „Jesteśmy Polką i Polakiem”
- Nauka gry na instrumentach np. dzwonki, grzechotki, trójkąty, rozpoznawanie dźwięków- wysoki-niski
- Wygrywanie dźwięków o różnym tempie i długości na dzwonkach, wyklaskiwanie, wystukiwanie itp;
- Kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej -aktywne słuchanie muzyki wg. Batti Strauss z wykorzystaniem różnorodnych rekwizytów ( patyczki drewniane, woreczki gimnastyczne, gazety itd.), reagowanie ruchem na zmiany tempa i dynamikę muzyki.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Wdrażanie dzieci do stosowania się do podstawowych zasad higieny: mycia rąk, mycia zębów, korzystania z toalety.
- Zabawy, ćwiczenia gimnastyczne - rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, umiejętności reagowania na sygnały, wykonywania poleceń.
- Spacery po okolicy – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.
- Realizacja zabaw i ćwiczeń ruchowych – rozwijanie zmysłu równowagi, ćwiczenie prawidłowej postawy ciała, wyczucie przestrzeni podczas zabawy, reagowanie na zmianę tempa (szybko- wolno).
W zakresie współpracy z rodzicami
- Systematyczny kontakt mailowy z rodzicami.
- Projekt "Kotka Tusia w mieście kultury i sztuki".
- Zaproszenie Rodziców do akcji "Podziel się wigilią", "Paka dla ukochanego zwierzaka".