Styczeń
Treści edukacyjno-wychowawcze.
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego.
- Czytanie dzieciom dziecięcej literatury: „Opowieść o dziadku” autorstwa A. Galicy.
- Zajęcia edukacyjne, zabawy związane z nazywaniem i pokazywaniem emocji, uczuć.
- Uczczenie urodzin dzieci obchodzących swoje święto w tym miesiącu – składanie życzeń, zdrowy poczęstunek.
- Spotkania z Tusią - losowanie, rysowanie postaci wybranego dziecka, dokumentowanie działań w Albumie Tusi.
- Radzenie sobie z emocjami, próby samooceny swojego zachowania w zabawie dydaktycznej „Dzisiaj zachowywałem się….”
- Rozmowa psychoedukacyjna na temat trudności dzieci w przestrzeganiu zasad w oparciu o opowiadanie „Basia i przedszkole” Zofii Staneckiej.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa, przyrodnicza.
- Gra „Memory – ćwiczenie pamięci wzrokowej i słuchowej.
- Działania manualne: przesypywanie piasku, przelewanie wody, zapinanie, rozpinanie guzików.
- Wzbogacenie słownictwa o treści ekologiczno – przyrodnicze.
- Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt poprzez dokarmianie ptaków w trudnych zimowych warunkach.
- Tworzenie rytmów złożonych z różnych obiektów, ustalanie prawidłowości i kontynuowanie ich ( 2-3 i więcej elementów).
- Działania grafomotoryczne – kreślenie po śladzie szlaczków, łączenie punktów, wypełnianie powierzchni kredkami.
- Zadania matematyczne- przeliczanie liczebnikami głównymi w zakresie 1-10.
- Utrwalanie pojęcia zbioru poprzez zabawy matematyczne na klockach.
- Edukacja językowa- utrwalanie przedszkolnego alfabetu: pisanie liter, szlaczki.
- Odszukiwanie różnic na obrazkach.
- Doskonalenie umiejętności nazywania liter,głosek z wykorzystaniem metody pt. ,,Skuteczne zdziwienie wyzwalające myslenie’’. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestów, powiązanie obrazu dźwiękowego głoski z obrazem graficznym litery, konstruowanie liter z klocków.
- Zapoznanie się z twórczością Vincenta van Gogha.
- Słuchanie opowiadania Szeląg pt.,,O sikorce, która dla przyjaciela nauczyła się cierpliwości’’, opowiadanie S.Szuchowej pt.,, Spiżarnia ptaków’’, ,, Nowe łyżwy Adama’’.
- Dokonywanie skojarzeń w zabawach słownych np. skojarzenia ze słowem „Zima”.
- Rozpoznawanie podstawowych figur geometrycznych.
W zakresie edukacji artystycznej.
- Rysowanie portretów babć i dziadków.
- Nauka tańca dla babci i dziadka do piosenki: ,, Twist dla babci i dziadka’’.
- Nauka piosenki ,, Dni tygodnia’’, „Babcia od bajek, dziadek od zagadek”.
- Wykonanie prezentów - dla babć i dziadków.
- Tworzenie zaproszeń dla dziadków.
- Praca plastyczna ,,Gwiaździsta noc’’- Vincent van Gogh’’, ,,Zimowy zachód słońca’’, ,,Serce dla babci’’.
- Malowanie farbami – prace na dowolny temat.
- Próby do przedstawienia na dzień babci i dziadka: wiersze, piosenki, taniec.
W zakresie edukacji zdrowotnej.
- Spacery usprawniające chodzenie w parze, opiekowanie się młodszym kolegą/koleżanką.
- Relaks – wyciszenie przy muzyce relaksacyjnej, słuchanym tekście czytanym, słuchanych bajek z nagrań, ćw. ciszy z wykorzystaniem rekwizytu.
- Ćwiczenia usprawniające ubieranie się dzieci w zimowe stroje.
- Ćwiczenia gimnastyczne- skoki, przysiady, wyścigi bieżne.
- Rozwijanie sprawności nadgarstka, dłoni i palców poprzez pracę z wykorzystaniem nożyczek.
- Zabawy muzyczno-ruchowe do muzyki Batti Straus ,, Idziemy na spacerek’’, ,,Rozchodzą się i schodzą się’’.
- Zabawy ruchowe ,, Łyżwy’’, ,,Sporty zimowe’’, ,, Wysoko,nisko’’, ,,Głodne ptaszki’’.
W zakresie współpracy z rodzicami.
- Kontakty indywidualne w sprawach bieżących.
- Udział rodziców w akcji głośnego czytania dzieciom literatury współczesnej.