Październik
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Wypowiedzi w rundce na temat swojego samopoczucia, nazywanie emocji i przeżyć. Wyrażanie ich za pomocą słowa, gestu, symbolu.
- Wdrażanie i rozwijanie umiejętności współpracy podczas zabaw, zadań realizowanych w małych zespołach.
- Uwrażliwianie na potrzeby innych. Pomaganie młodszym. Rozmowy psychoedukacyjne o szanowaniu uczuć innych.
- Kształtowanie postawy empatycznej w stosunku do ludzi i zwierząt – celebrowanie Dnia Kundelka, Światowego Dnia Zwierząt.
- Rozwijanie umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach – realizacja scenariuszy z ogólnopolskiego projektu edukacyjno-czytelniczego pt. „Bajki-Pomagajki. Zapoznanie dzieci z treścią opowiadania pt. „ Franek na konkursie ryków”, „Leśne licho”, rozmowy w oparciu o tekst.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad podczas wycieczek autokarowych (Baśniowa Kawiarenka – „Lampa Aladyna”) i pieszych. Rozmowa nt. zachowania w oparciu o treść bajki edukacyjnej „Głośne kaczątko” – realizacja tematyki z projektu „Sekrety Dobrego Zachowania".
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Słuchanie wierszy o tematyce jesiennej: „Zbieramy kasztany” W. Broniewskiego,
- Oglądanie ilustracji w atlasach, książkach, prowadzenie obserwacji własnych otaczającej jesiennej przyrody. Nauka rozpoznawania i nazywania różnych gatunków drzew, szkice z natury, zbieranie darów jesieni. Obchodzenia Światowego Dnia Drzewa – nauka o budowie drzewa, produktach wytwarzanych z drewna.
- Rozwijanie słownictwa z wykorzystaniem listy atrybutów dynia jest… (jakie/jaka?)”
- Wzgogacanie wiedzy dzieci na temat grzybów jadalnych i niejadalnych. Poznanie budowy grzyba. Oglądanie naturalnych okazów, praca edukacyjna z wykorzystaniem materiału rozwojowego montessoriańskiego z kacika przyrodniczego.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych z zakresu segregowania materiału przyrodniczego, przeliczania elementów i dopasowywania cyfr do zbiorów. Praca z pomocami montessoriańskimi, klockami Dinesa, naturalnymi okazami (szyszki, kamienie, pestki, guziki itp.), wykorzystywanie spontanicznych, naturalnych sytuacji np. przeliczanie dzieci w grupie, porównywanie o ile więcej dziewczynek?, o ile mniej chłopców? itp.
- Rozwijanie zainteresowania samogłoskami „E, I, Y” z zastosowaniem metody symultaniczno-sekwencyjnej.
- Ćwiczenia manualne – zabawy z literami; pisanie po śladzie, szlaczki litero podobne, kreślenie wzorów na różnorodnym podłożu.
- Ćwiczenia precepcji wzrokow-słuchowej, wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter, wysłuchiwanie w słowach poznanych samogłosek.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter, głosek metodą Skutecznego zdziwienia wyzwalającego myślenie. Nauka dzwiękoznaków, prace w książkach – tworzenie własnego wyobrażenia głosek i liter. Zabawy w kodowanie i rozkodowywanie wyrazów za pomocą dzwiekoznaków.
- Wzbogacenie wiedzy nt. Dnia Komisji Edukacji Narodowej – rozmowa kierowana.
W zakresie edukacji artystycznej
- Nauka piosenek: „Toczą się kasztanki”, „Kasztan perkusista”.
- Rozwijanie zainteresowań muzycznych, słuchanie utworu A. Vivaldiego pt. „Jesień
- Zabawy twórcze - plastyczne – przekształcanie poznanych samogłosek „ A, O, I, E, U, Y” z wykorzystaniem kredek i farb.
- Prace o tematyce jesiennej z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych: ,„Atlas grzybów”, „Cukinia i dynia”- szkice, „Dyniowe lampiony z naturalnych okazów”, „Owoce jarzębiny” – wklejanie kulkami z bibuły, Ludziki z kasztanów i żołędzi.
- „Święto Dyni” – zabawy, tańce, konkursy
- Oglądanie przedstawiania pt. „Lampa Aladyna ”w teatrze Baśniowa Kawiarenka.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozbierania i ubierania się ze szczególnym zwróceniem uwagi na doskonalenie umiejętności zdejmowania i zakładania butów.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych zestaw 2/X, joga dla dzieci
- Zabawa orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu
- Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się podczas spacerów w okolicy przedszkola, wycieczek autokarowych i pieszych; podczas ćwiczenia gimnastycznych, zabawy muzyczno-ruchowych, zabaw w ogrodzie przedszkolnym.
- Gry, zabawy i spacery na świeżym powietrzu.
- Udział w ćwiczeniach próbnego alarmu przeciwpożarowego. Doskonalenie umiejętności zachowania się podczas zagrożenia życia i zdrowia.
- Ćwiczenia relaksacyjne – wyciszające: ćw. ciszy wg pedagogiki M. Montessori – spacer po elipsie z naturalnym okazem, masaż w parach przy muzyce.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez pracę z koralikami, guzikami, fasolkami doskonalącą chwyt pęsetkowy palców dłoni.
- Poznanie i degustacja potraw, ciast, ciasteczek z dyni.
- Doskonalenie motoryki malej poprzez zabawy w przesypywanie, przelewanie , nawlekanie, zabawy z sensomasami.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Wsparcie przez rodziców grupowego „Święta Dyni” – konkurs na przekształcenie dyni wg własnego pomysłu
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej.