Logopedia
,, Małomównego też można skłonić do mówienia (…). Do każdego można dopasować jakiś kluczyk.” - Małgorzata Musierowicz
Specjalizuję się w terapii dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. W pracy z dziećmi cenię ciepłą atmosferę i dobrą zabawę, która powinna być obecna w trakcie terapii.
Podczas wieloletniej praktyki miałam okazję przekonać się że poznanie potrzeb dzieci, stworzenie sprzyjającego klimatu i odpowiednich sytuacji dydaktycznych, jest niezbędne przy rozbudzaniu motywacji do działania, do nauki oraz terapii logopedycznej. Podczas swojej pracy spotykam się z różnorodnymi zaburzeniami mowy, takimi jak: opóźniony rozwój mowy, dyslalia, niepłynność mowy, afazja.
W przedszkolu terapia opiera się na cyklu cotygodniowych spotkań trwających 30 minut każde. Podczas terapii realizowane są cele wynikające z diagnozy dziecka, z wykorzystaniem zindywidualizowanych metod terapeutycznych. Sukces terapii uzależniony jest nie tylko od systematycznej pracy w przedszkolu, ale również od zaangażowania rodziców i ich pracy z dzieckiem w domu.
Zajęcia z terapii logopedycznej mają na celu:
- Korygowanie wad wymowy i zaburzeń mowy.
- Wywoływanie głosek dotychczas nie realizowanych i realizowanych błędnie.
- Utrwalenie poprawnej wymowy głosek w izolacji, sylabach, wyrazach [nagłos, wygłos, śródgłos], zdaniach, tekstach.
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych i oddechowo–fonacyjnych.
- Rozwijanie mowy czynnej, rozwijanie rozumienia–mowy biernej.
- Usprawnianie procesów analizy i syntezy słuchowej.
Podczas terapii logopedycznej dzieci wykonują takie ćwiczenia jak:
- Ćwiczenia oddechowe.
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (wargi, język, podniebienie, szczęka dolna).
- Ćwiczenia usprawniające odbiór bodźców akustycznych(rozpoznawanie i różnicowanie wrażeń słuchowych).
- Ćwiczenia korekcyjne (wywoływanie i utrwalanie głosek w izolacji, sylabach, wyrazach).
Dla urozmaicenia zajęć oraz podniesienia ich efektywności wykorzystywane są profesjonalne pomoce dydaktyczne np. gry logopedyczne, kolorowe pomponiki, piórka, słomki, bańki mydlane itd. Prowadzone są w miarę bieżących potrzeb konsultacje z rodzicami, podczas których, logopeda przekazuje informacje o rozwoju dziecka oraz instruktaż do ćwiczeń w domu.
Anna Frątczak