Luty
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Rozwijanie umiejętności współpracy podczas zabaw spontanicznych oraz zajęć zorganizowanych np. tworzenie wspólnych prac plastycznych, gier planszowych np. warcaby, praca z pomocami montessorianskimi itp.
- Nauka o budowie ciała, zwrócenie uwagi na prawidłowe nazewnictwo (części intymne). Doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo, obrony własnych granic, nauka szukania wsparcia u osób dorosłych, budowanie zaufania, odróżnienie tajemnicy dobrej i złej – zajęcia w ramach realizacji programu „Dotyk dobry i zły”.
- „Walentynki” – rozmowa nt. obchodzenia święta miłości, rozmowa kierowana pt. „Co to jest miłość”.
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z odczuwanym lękiem o różnorodnym podłożu – realizacja scenariuszy z ogólnopolskiego programu Bajki Pomagajki, zapoznanie dzieci z treścią bajek terapeutycznych pt. : „Bajka o Bubie i potworze z kąta”, „Bajka o dzielnym króliczku i potworze spod łóżka”, „O Kocicy złośnicy co nie chciała brata”.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat kulturalnego zachowania się podczas występów, w miejscach publicznych. Wdrażanie do posługiwania się zwrotami grzecznościowymi.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- „Ostatki”, „Karnawał”, „Tłusty czwartek” – zapoznanie z tradycjami min. spożywania pączków, organizowania balu.
- Rozwijanie umiejętności odczytywania sylab otwartych , kreślenia liter na tackach z kaszą manną, w liniaturze, w powietrzu, na dywanie.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab otwartych z wykorzystaniem pudełek sylabowych, obrazków, kart pracy.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter metodą „ Skuteczne Zdziwienie Rozwija Myślenie”. Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych przez nie czynności. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu, konstruowanie liter z kwadratowych klocków.
- Zabawy językowe - tworzenie słów zaczynających się na daną sylabę, wyodrębnianie sylab w wyrazach. Rebusy.
W zakresie edukacji artystycznej
- Prace twórcze – plastyczne: „Szkielet dinozaura” – wyklejanie szkieletu dinozaura patyczkami kosmetycznymi, „Lew” – ozdabianie frędzlami koła z tektury, tworzenie głowy lwa z grzywą,„Kot” – wylepianie sylwety kota kolorowymi skrawkami papieru, „Niedźwiedź polarny ” – przeplatanie sylwety niedźwiedzia kolorowymi wstążkami, „Kalendarze” – wykonanie upominków dla babci dziadka, „Bal karnawałowy” – wykonanie ozdób i dekoracji sali na bal, „Maska wenecka” – wykonanie maski z papieru na bal.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Przypominanie zasad oraz wdrażanie do samodzielności. Dbanie o ład i porządek w swoim otoczeniu – ćwiczenia w sytuacjach naturalnych,
- Doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w przedszkolu oraz poza nim,
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotyryczne, rysowanie na dużych płaszczyznach, kalkowanie, rysowanie, malowanie, szkicowanie,
- Zabawy na świeżym powietrzu z wykorzystaniem sprzętu sportowego,
- Zachęcanie do udziału w zabawach ruchowych skocznych i bieżnych,
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 6/II.
W zakresie współpracy z rodzicami
- „Kocham babcię, kocham dziadka” uroczystość z okazji dnia babci i dziadka
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu,
- „Lew”, „Niedźwiedź polarny ” warsztaty plastyczne przeprowadzone przez z mamę Bjorna – Panią Monikę Ustyniak.