Listopad
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Obchodzenie „Światowego dnia dobroci” , rozmowy na temat pomagania innym, wyjaśnienie pojęcia empatia, scenki dramowe.
- Zachęcanie dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności, wspierania się w tych działaniach, przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu np. : czekam na swoja kolej, podnoszę rękę, gdy chce coś powiedzieć.
- „Szkoła do hymnu” – wspólne śpiewanie pieśni patriotycznej, nauka odpowiedniego zachowywania się, szacunku podczas świąt państwowych.
- Wypowiedzi w rundce na temat swojego samopoczucia, nazywanie emocji i przeżyć. Wyrażanie ich za pomocą słowa, gestu, symbolu.
- Rozwijanie umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach – realizacja scenariuszy z ogólnopolskiego projektu edukacyjno-czytelniczego pt. „Bajki-Pomagajki. Zapoznanie dzieci z treścią opowiadania pt. „ Króliczek Mikuś”, rozmowy w oparciu o tekst, robienie ilustracji do bajki.
- Słuchanie bajek terapeutycznych ”Co robią uczucia?” T. Oziewicz z projektu edukacyjnego „Biblioteka na kółkach”.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat rozpoznawania i nazywania symboli narodowych (flaga, hymn, godło), zapoznanie dzieci z legendą powstania państwa polskiego pt. „O Lechu, Czechu i Rusie”, wyjaśnienie pojęcia patriotyzm, niepodległość.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci otaczająca przyrodą ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmianę pory roku. Wzbogacanie wiedzy nt. zwierząt zapadających w sen zimowy poprzez oglądanie filmów przyrodniczych, czytanie fachowej literatury, oglądanie albumów, prace edukacyjną na pomocach z kącika przyrodniczego. Obchodzenie Dnia Jeża” – poznaje zwyczajów i potrzeb jeża, jego budowy.
- Kształtowanie postaw ekologicznych,realizacja programu edukacyjnego” Kubusiowi przyjaciele natury” (oszczędzanie prądu, wody, po co segregujemy odpady).
- „Światowy dzień misia” – zapoznanie z tradycją obchodzenia tego święta, wspólne zabawy, rozmowy.
- „Andrzejki” – poznanie tradycji andrzejkowych, wspólne zabawy, wróżby, konkursy.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab w paradygmacie MA,MO, MI, MU, ME, MY. Ćwiczenia z wykorzystaniem pudełek sylabowych.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter, głosek metodą Skutecznego zdziwienia wyzwalającego myślenie. Nauka dźwiękoznaków, prace w książkach – tworzenie własnego wyobrażenia głosek i liter. Zabawy w kodowanie i rozkodowywanie wyrazów za pomocą dźwiękoznaków, układanie klocków.
- Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw, wysłuchanie wiersza „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego, rozmowa na temat wiersza, „Co to są prawa?”- burza mózgów, Jakie mamy prawa? Rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji, „Czy prawa są potrzebne” rozmowa kierowana z dziećmi.
- Realizacja projektu edukacyjnego„ 20 minut dla matematyki” - Dziecięca Matematyka autorstwa prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej w grupie przedszkolnej zgodnie z założeniami koncepcji oraz, angażowanie i inspirowanie dzieci do codziennej aktywności matematycznej z wykorzystaniem sytuacji życiowych.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według różnych cech, porównywanie liczebności zbiorów, wstawianie odpowiednich znaków( <, =, >).
W zakresie edukacji artystycznej
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik: wydzieranki, wyklejanki, wycinanki; malowanie farbami (plakatówki, tempera, akwarela); rysowanie kredkami (świecowe, bambino, ołówkowe, pastelowe, itp.); szkicowanie ołówkiem; stemplowanie; malowanie palcem.
- Kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej -aktywne słuchanie muzyki wg. Batti Strauss (duszki, deszczowa zabawa, itd.), deszczowy taniec – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem gazet (szum wiatru); reagowanie ruchem na zmiany tempa i dynamikę muzyki, zabawy rytmiczne z wykorzystaniem drewnianych pałeczek, zabawa muzyczna do wiersza „ Deszczyk pada” z wykorzystaniem kubeczków i fasoli.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego przebierania się na gimnastykę, spacer, wyjście do ogrodu. Ćwiczenia z wykorzystaniem montessorianskich ramek. Zachęcanie dzieci do wspólnego opiekowania się rówieśnikami i pomagania sobie nawzajem.
- Rozwijanie umiejętności poruszania się w sposób bezpieczny dla innych w kontekście nabywania świadomości własnego ciała poprzez różnorodne ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe. Wykorzystanie elementów metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sheroborne.
- Doskonalenie umiejętności relaksowania się i wyciszania się, rozmowy nt. potrzeby odpoczynku. Lekcje ciszy wg M. Montessori.
- Rozwijanie sprawności manualnej poprzez takie czynności jak: łączenie w pary, dopasowywanie cieni przy użyciu tablicy multimedialnej, kreślenie linii po śladzie zgodnie z podanym kierunkiem, rysowanie wg własnego pomysłu, realizowanie zadań z projektu edukacyjnego „Dotknij, poczuj, zobacz”.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/XI.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.