Październik
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego.
- Wdrażanie do przestrzegania wspólnie ustalonych zasad, rozmowy wychowawcze dotyczące zachowań niepożądanych w odniesieniu do zaistniałych sytuacji dnia codziennego oraz w oparciu o opowiadanie pt; „Lisek Zbysio szuka przyjaciela”, „Przygody Fenka – Potrafię się dzielić”, „Przygody Fenka – Jesteśmy sobie potrzebni”
- Rozmowy psychoedukacyjne dotyczące przeżywanych emocji towarzyszących dzieciom w relacjach z rówieśnikami – „Jak dołączyć do zabawy”, „Jak radzić sobie ze złością” – scenki dramowe.
- Zabawy integracyjne sprzyjające nawiązywaniu relacji, redukowaniu napięcia emocjonalnego np.: „Idzie wąż”, „Jesteś moim przyjacielem”, „Mały kotek sobie śpi”.
- Wypowiedzi w rundce na temat swojego samopoczucia, nazywanie emocji i przeżyć.
- Wdrażanie do pełnienia roli dyżurnych (omawianie obowiązków i zadań osób dyżurujących). – elementy Planu Daltońskiego.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Poznawanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt. Odrysowanie, przekształcanie figur.
- Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego – zabawy ruchowe „Ulica”, nauka wiersza „Przed ulicą przystań z boku”, piesza wycieczka na skrzyżowanie.
- Ćwiczenia spostrzegania, pamięci wzrokowej, logicznego myślenia w zabawach związanych z odszukiwaniem różnic – „Co się zmieniło zrób tak jak było”
- Segregowanie darów Jesieni, przeliczanie, określanie i oznaczanie ich liczebności, - zabawy matematyczne : „Magiczna liczba siedem” - ćwiczenia prawidłowego przeliczania i nazywania cyfr, dopasowywanie obrazu graficznego liczby do sumy elementów zbioru, „Domino” - przeliczanie oczek na kostce, dopasowywanie ilości elementów do liczby, ćwiczenie spostrzegawczości.
- Poznawanie ekosystemu lasu – obserwacja „Leśnego zakątka” w ogrodzie przedszkolnym, poznawanie zwierząt żyjących w lesie, oglądanie, rozpoznawanie i nazywanie figurek leśnych zwierząt w ogrodzie przedszkolnym.
- Poznawanie nazw zwierząt żyjących w lesie w oparciu o opowiadania, ilustracje.
- Wycieczka do Muzeum Przyrodniczego – poznawanie zwierząt żyjących w różnorodnych środowiskach.
- „Borowik czy Muchomor - co trujące a co nie” – poznanie nazw i gatunków grzybów, podziału na jadalne i niejadalne, poznanie budowy grzyba.
- „Dzień Dyni” - polisensoryczne poznawanie dyni: oglądanie, dotykanie, porównywanie wg kształtu, wielkości, koloru, smakowanie wysuszonych pestek dyni.
- Utrwalanie samogłosek „ A, O”: wyszukiwanie przedmiotów na obrazku na daną głoskę: a, o, zabawa edukacyjna „kostka samogłoska”- poszukiwanie nazw na wylosowaną głoskę, pudełka literowe.
- Wprowadzenie litery „U, u, I, i, E, e” , kojarzenie głoski z jej obrazem graficznym, wysłuchiwanie głosek w nagłosie, układanie modelu graficznego głosek za pomocą kasztanów, żołędzi, pestek, ćw. grafomotoryczne, rysowanie po śladzie w kaszy mannie, poznawanie kształtu litery poprzez szorstkie litery.
W zakresie edukacji artystycznej.
- Piosenki na powitanie „Wszyscy są witam was”, „Witam na spotkaniu wszystkich”, „Iskierka przyjaźni”.
- Zabawy muzyczno-ruchowe np.;”Przejście dla pieszych”, „Zwierzęta w lesie”, „Jesień w lesie”, „Zaczarowane Kuferki”, „Magiczna liczba siedem”.
- Ćwiczenie ustawiania się w kręgu, w parach przy piosenkach „Koło, koło toczy się wesoło”, „Idziemy na spacerek”
- Prace twórcze - plastyczne: np.; „Jesienne drzewa” – malowanie farbami, pastelami, „Zwierzęta żyjące w lesie” - „Wiewiórka, Jeż, Lis” doklejanie brakujących elementów, wyklejanie konturu suszonymi liśćmi, malowanie farbami, „Dynia” – wyklejanie dyni bibułą i kolorowanie kredkami, „Grzybki” – wylepianie z plasteliny, kolorowanie kredkami, wyklejanie wydzieranką.
W zakresie edukacji zdrowotnej.
- Wdrażanie do samodzielnego ubierania się i zmiany obuwia.
- Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej na świeżym powietrzu podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym - ćwiczenia koordynacji, równowagi, prawidłowej postawy ciała, wyczucia przestrzeni np. skłony, przysiady, bieg z omijaniem drzew.
- Ćwiczenia wyciszające w czasie relaksu – spacer z rekwizytem - piórko, oglądanie książeczek z zachowaniem ciszy, słuchanie opowiadań czytanych przez n-la.
- Zabawy i ćwiczenia ruchowe z nakierowaniem uwagi na umiejętność reagowania na sygnały i polecenia nauczyciela, umiejętność ustawiania się w parach, w kręgu, rzędzie np.: „Sygnalizator”, „Zakodowany ruch”, „Idziemy - stop”.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i zachowania się podczas alarmu przeciwpożarowego - ćwiczenia reagowania na sygnały podczas Alarmu Przeciw pożarowego.
- Udział w ćwiczeniach próbnego alarmu przeciwpożarowego.
- „Spotkanie z Policjantem” - doskonalenie umiejętności zachowania się podczas zagrożenia życia i zdrowia.
W zakresie współpracy z rodzicami.
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.