Październik
Treści edukacyjno-wychowawcze.
W zakresie rozwoju emocjonalno-społecznego.
• Zabawy integracyjne w grupie „Gimnastyka rączek”, „Ja jeden palec mam”, Idzie wąż””,
• Piosenki na powitanie „W komplecie”, „Wszyscy są witam was”, „Hej jak się masz?”,
„Iskierka przyjaźni”, „Witaj Aniu”.
• Zabawy rytmiczne ze skoczna muzyka z wykorzystaniem piłeczek i gazet.
• Zabawa z maskami „Jestem dzisiaj”.
• Słuchanie bajki „Złota księżniczka", audiobooka dla dzieci „Przyjaźń na końcu świata”.
• Scenki sytuacyjne uczące umiejętności nawiązywania kontaktu z innym dzieckiem.
• Wypowiedzi w rundce na temat swojego samopoczucia, nazywanie emocji i przeżyć.
• Zajęcia o emocjach w oparciu o bajkę terapeutyczną „Łatki żyrafy Klementyny”- burza mózgów po wysłuchaniu bajki, poszukiwanie rozwiązań.
• Relaksacja audiowizualna na dywanie „Podglądanie tropikalnej wyspy, słuchanie szumu fal".
• Ćwiczenie ustawiania się w parze w kręgu.
• Zabawy orientacyjno - porządkowe „Kałuże i kropelki” , „Skrzynka pocztowa”.
• Uczczenie urodzin dzieci obchodzących swoje święto w tym miesiącu - słodki poczęstunek,
pamiątkowe książeczki, składanie życzeń.
• Wspólne przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie.
• Przydzielanie dzieciom ról dyżurnych (systematyczne omawianie obowiązków i zadań osób
dyżurujących). – elementy Planu Daltońskiego.
• Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i zachowania się podczas alarmu przeciwpożarowego.
W zakresie rozwoju intelektualnego- edukacja językowa, matematyczna , kulturowa, przyrodnicza.
• Realizacja projektu „Biblioteka na kółkach’” wysłuchanie książki pt ”Niesforne ziarenko".
Rozmowa kierowana dotycząca książki, wspólne zasianie ziarenka fasoli.
• Kształtowanie umiejętności poznawania liter metodą „ Skuteczne Zdziwienie”.
Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych
przez nie czynności. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu, konstruowanie
liter z kwadratowych klocków.
• Rozwijanie umiejętności rozpoznawania, prawidłowego wymawiania i odczytywania głosek
„A, M, O, T”. Ćwiczenia z szorstkimi literami, wyklejanie literowych puzzli,
zabawy językowe: „Słowa na literę… itp.”, kreślenie liter na tackach z kaszą manną, w liniaturze
w powietrzu, na dywanie, wyszukiwanie liter w wybranych wyrazach, śpiewanie piosenek
o literkach.
• Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych z wykorzystaniem
różnorodnych działań np.: układanie figur z darów jesieni”, praca edukacyjna z pomocami
montessoriańskimi, kartami pracy.
• Rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie orientacji w przestrzeni z wykorzystaniem
kasztanów, przeliczanie i dopasowywanie liczby do ilości elementów.
• Ćwiczenia w zakresie kontynuowania rytmów, zapoznanie z linia pionową, poziomą, ukośną,
praca na pomocach.
• Utrwalanie nazw dni tygodnia z wykorzystaniem wiersza „Tydzień ma 7 dni””- zabawy ruchowe
i karty pracy.
• Zadania jesienne w ogrodzie z chustą animacyjną, odszukiwanie elementów.
• Realizacja projektu grupowego „Logosensoryka”” – nauka wiersza „Listki tańczą” z improwizacją
ruchową, zabawy usprawniające język np.: „Winda”, „Chomik, taniec z listkami do utworu
„Coppelia walz”.
• Realizacja pakietu „Dynia” w ramach projektu „Cztery pory roku.” – zabawy ruchowe: „Dynia
parzy”, „Dyniowe kręgle’, „Slalom dyniowy”, klasyfikowanie i przeliczanie dyni wg. wielkości,
poznanie rodzaju i cyklu rozwoju dyni, malowanie dyn wg pomysłu dzieci.
• Wzbogacenie wiedzy na temat wiatru z wykorzystaniem różnorodnych działań np.: opowiadanie
A. Widzowskiej „Psotny wiatr”, rozpoznawanie odgłosów z najbliższego otoczenia (wiatr, wichura,
deszcz, burz), zagadka słuchowa, układanie wyrazu „WIATR” z rozsypanki literowej, zabawy
badawcze z wykorzystaniem suszarki do włosów.
• Nauka nazw i rozpoznawania gatunków grzybów, oglądanie figurek grzybów, książek, poznanie
ich budowy, segregowanie grzybów na trujące i jadalne.
• Budzenie zainteresowań przyrodą na temat ptaków - poznanie budowy i życia ptaków, oglądanie
filmu edukacyjnego „Karolek i ptaki, zabawy ruchowe z elementami podskoku, ćwiczenie
spostrzegawczości w zabawie „Mało gniazd”.
• Gry edukacyjne na tablicy multimedialnej.
• Poznanie pracy poczty i listonosza – wysłuchanie piosenki „Listonosz”, analiza sylabowa
i głoskowa wyrazu , układanie słów na ruchomym alfabecie, składanie z części listonosza,
wycinanie, sklejanie i adresowanie kopert i utworzenie kącika pocztowego.
W zakresie edukacji artystycznej.
• Wyklejanie za pomocą różnych technik (bibuła, plastelina, papier kolorowy)
• Malowanie farbami na dowolny temat.
• Zabawy ze śpiewem i improwizacją ruchową.
• Twórcze zabawy plastyczne.
• Ekspresja taneczna do muzyki filmowej.
• Taniec z listkami do utworu „Capppelia walz”.
• Zabawa z instrumentami co przyniesie jesień.
• Twórcze prace plastyczne z wykorzystaniem bibuły i cekinów.
• Praca plastyczna „Grzyby”- układanie grzybów z gotowych elementów, kolorowanie grzybów
z wykorzystaniem suchych pasteli i farby.
• Zabawy ruchowe z chusta animacyjną.
• Praca plastyczna „Latawce pełne dobrych słów”- ozdabianie cekinami.
W zakresie edukacji zdrowotnej.
• Relaks – słuchanym tekście czytanym, słuchanych bajek z nagrań, ćw. ciszy z wykorzystaniem
rekwizytu.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i zachowania się podczas alarmu przeciwpożarowego - ćwiczenia reagowania na sygnały podczas alarmu. Udział w ćwiczeniach próbnego alarmu przeciwpożarowego,
• Zabawy ruchowe, ogólnorozwojowe na świeżym powietrzu.
• Zabawy i ćwiczenia ruchowe z nakierowaniem uwagi na umiejętność reagowania na sygnały
i polecenia nauczyciela, umiejętność ustawiania się w parach, w kręgu, rzędzie.
• Zabawy z liśćmi na świeżym powietrzu, budowanie domków dla jeża.
• Relaksacja z doświadczaniem światła i muzyką relaksacyjną.
• Zabawy ruchowe „Zrób to co ja”, „Idzie wąż”.
• Ćwiczenia pełnienia roli dyżurnych – wykonywanie obowiązków dyżurnych, dbałość o porządek
i bezpieczeństwo w łazience i w sali.
• Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej na świeżym powietrzu podczas swobodnych zabaw
na placu zabaw, w piaskownicy.
W zakresie współpracy z rodzicami.
• Kontakty indywidualne z rodzicami.