Styczeń
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych dla dziecka sytuacjach. Czytanie bajek i opowiadań terapeutycznych np. tęsknoty za rodzicami, wykorzystanie scenek dramowych, rozmów psychoedukacyjnych. Słuchanie bajki o nieśmiałości pt. „Cicha myszka” z projektu Bajki Pomagajki.
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
- Rozwijanie postawy empatycznej w stosunku do zwierząt. Rozmowy z dziećmi na temat udzielania pomocy zimą zwierzętom wolnożyjącym. Dokarmianie, budowanie karmników, itp.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania potrzeb seniorów, oddawania im szacunku. Słuchanie opowiadania „Krzyś uczy się szacunku do starszych ludzi„ W. Lewczuk. Rozmowy na temat ról jakie pełnią w rodzinie babcia i dziadek. „Korale dla babci” rozmowa w oparciu o tekst.
- Doskonaleniu umiejętności dzieci w zakresie współpracy poprzez zachęcanie do wspólnego działania, nauki i zabaw np. z wykorzystaniem gier planszowych dużego i małego formatu (chińczyk, warcaby), aktywności edukacyjne w parach, małych zespołach z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych, wspólne budowanie z klocków, zabawy tematyczne, itp.
- Wdrażanie do wspólnego dbania o porządek i czystości w sali. Sprzątanie po zabawie, posiłkach. Pełnienie roli dyżurnych.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat rozpoznawania i nazywania ptaków zamieszkujących ogród przedszkolny. Oglądanie atlasów, ilustracji i filmów przyrodniczych. Oglądanie filmu z wykorzystaniem tablicy multimedialnej pt. „Zima” Pan Nauczanka. „Czym dokarmiać ptaki zimą” wysłuchanie opowiadania. Prowadzenie obserwacji w naturalnych warunkach. Poznanie budowy sikorki oraz jej potrzeb życiowych. Poszerzanie wiedzy na temat karmników, budek lęgowych, ptaków odlatujących i przylatujących na zimę do Polski.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat zwierząt zimujących, sposobów ich funkcjonowania w okresie zimowym, przygotowania do zimy: ptaki, wiewiórki, niedźwiedzie, itd.). Słuchanie opowiadania” Przyjaciele lasu” K.W. Bożętka.
- Doskonalenie umiejętności kodowania z wykorzystaniem robota edukacyjnego „Indi”
- Kształcenie umiejętności prawidłowego nazywania dni tygodnia i miesięcy oraz ich prawidłowej kolejności z wykorzystaniem piosenek „Plan na tydzień”, „Poniedziałek” oraz opowiadania ” Gdzie się skryła niedziela” D. Góra. Działania z kartami pracy, z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
- Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zasad profilaktyki zdrowia fizycznego oraz dbania o bezpieczeństwo własne i innych. „Zimą bawimy się bezpiecznie” – słuchanie wiersza K. Tomiak-Zaręba, rozmowa inspirowana wierszem, stworzenie plakatu z zasadami bezpiecznych zabaw na świeżym powietrzu.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab otwartych z wykorzystaniem pudełek sylabowych, obrazków, kart pracy.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter metodą „ Skuteczne Zdziwienie Rozwija Myślenie”. Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych przez nie czynności. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu, konstruowanie liter z kwadratowych klocków.
- Zabawy językowe - tworzenie słów zaczynających się na daną sylabę, wyodrębnianie sylab w wyrazach. Rebusy.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat, tworzenie historyjek, opowiadań w oparciu o obrazek, słowo z wykorzystaniem różnorodnych metod twórczych.
W zakresie edukacji artystycznej
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik: „Pejzaż zimowy”- z wykorzystaniem pogniecionych kartek i farb, „Portret babci i dziadka” – z wykorzystaniem kolek origami, wełny, „Zabawy na śniegu ” – malowanie farbami, „Ptaszki w karmniku” – praca przestrzenna, „Zimowe ptaszki” – z odbitych rączek, „Kwiatki w wazonie” – kartki dla seniora, „Kalendarz dla babci i dziadka ” – z wykorzystaniem foremek od babeczek, „Zimowe czapki”- wydrapywanka.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Wdrażanie do samodzielnego dbania o wygląd – rozmowy na temat schludnego wyglądu, oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Myszka w paski”.
- Wzbogacanie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo podczas ferii zimowych. Stworzenie katalogu bezpiecznych zabaw na śniegu – plakat. Słuchanie opowiadania pt. „Zima, lód i łyży” M. Mikulskiej, „Bezpieczne zabawy”.
- Spotkanie profilaktyczne z przedstawicielami sanepidu na temat działań prozdrowotnych i bezpieczeństwa podczas ferii.
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane.
- Rozwijanie sprawności całego ciała, doskonalenie ruchów naprzemiennych w sytuacjach naturalnych takich jak: wchodzenie po schodach, zabawy na śniegu, realizowanie zadań sportowych z ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Sportowa wyprawa”.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/I.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.