Grudzień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Doskonalenie umiejętności wczuwania się w uczucia innych poprzez rozmowy indywidualne oraz z całą grupą nt emocji, uczuć i przeżyć. Słuchanie bajek terapeutycznych. Omawianie naturalnych sytuacji zaistniałych w przedszkolu, wykorzystanie scenek dramowych, masek symbolizujących emocje. Utrwalanie klasowych norm i zasad – pomagamy sobie i dbamy o siebie. Słuchanie bajki pt. „Sówka Kamilka” z projektu Bajki Pomagajki. Rozmowa na temat akceptacji różnic w wyglądzie, zachowaniu, poglądach.
- Doskonalenie odporności emocjonalnej w zakresie radzenia sobie z tremą podczas wystąpień przed publicznością. Ćwiczenia ról podczas prób klasowych, częste rozmowy na temat tremy, zawstydzenia. Udzielanie wsparcia przez nauczyciela i inne dzieci podczas występu przed publicznością.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie słownictwa i wiedzy dzieci nt. tradycji związanych z obchodzeniem świat Bożego Narodzenia poprzez rozmowy w oparciu o doświadczenia własne dzieci. Zapoznanie dzieci z opowiadaniami związanymi z tradycjami polskimi. Wspólne ubieranie choinki, wykonanie ozdób na świąteczny kiermasz.
- Zabawy matematyczne doskonalące umiejętność kodowania: „Bombka”, „Choinka”, karty pracy, praca z książką. Zabawy: „Moja prawa/lewa ręka…..(nazwa czynności)”, „Po mojej prawej stronie….”, „Ubieramy choinkę wg instrukcji np.: 4 bombki po prawej stronie, 2 gwiazdki po lewej”-utrwalanie przeliczania elementów oraz kieruknów. Zabawy na macie z robotem Indi.
- „Sylaby otwarte”- czytanie sylab otwartych w paradygmatach PA-PU-PE-PO-PI-PY, MA…, BA…, karty pracy.
- „Choinka, Mikołaj, Rodzina jest….jaka/jaki?” dokończ zdanie – technika twórczego myślenia.
- „Bu….(np. burza), ba…(balon)itp.” – słowotwórcze zabawy w tworzenie słów do podanych sylab.
- Doskonalenie umiejętności nazywania liter, głosek z wykorzystaniem metody pt. „Skuteczne zdziwienie wyzwalające myślenie”. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestów, powiazanie obrazu dźwiękowego głoski z obrazem graficznym litery, konstruowanie liter z klocków, zabawy w kodowanie i rozkodowywanie wyrazów i słów
W zakresie edukacji artystycznej
- „Mikołajkowe kino” – wycieczka do CZP nr 2.
- Nauka piosenek świątecznych oraz kolęd: „Wesołych świat”, „Hoł, hol czy tu grzeczne dzieci są”, „Przybieżeli do Betlejem”.
- „Worek Św. Mikołaja” – wykonanie plakatu przedstawiającego wymarzone, dziecięce prezenty.
- „Dziewczynka z zapałkami” – przygotowanie przedstawienia oraz dekoracji z okazji spotkania jasełkowego z rodzicami,
- Zabawy z tańcem i śpiewem do utworów Uli Pakuli: „Mikołajki”, „Idą święta”, „My jesteśmy renifery”, „Choineczki”,
- „Zaproszenia” – wykonanie świątecznych zaproszeń z wykorzystaniem kolorowych szkiełek i sylwety bombki
- „Choinka, bombka” – wykonanie choinkowych ozdób na kiermasz świąteczny
- „Bałwanek” wykonanie lampionu ze słoika w ramach prezentu dla rodziców,
- „Łańcuchy, aniołki, bombki” – wykonanie świątecznych ozdób z różnorodnego materiału np.: kolorowy papier, koraliki, pompony itp.,
- „Piernikowe ozdoby” – ozdabianie pierników,
- „Stroik świąteczny” – wykonanie stroików z sosnowych gałązek, jabłka i szyszek w Łowickiej Chacie w Nieborowie,
- „Choinka” – kolorowanie obrazków o świątecznej tematyce kredkami ołówkowymi.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Wdrażanie do samodzielności w zakresie posługiwania się sztućcami.
- Wyrabianie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy podczas wykonywania różnorodnych czynności zorganizowanych i dowolnych np.: praca przy stoliku, spożywanie posiłków, wykonywanie ćwiczeń, zabawy swobodne.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych.
- Ćwiczenia doskonalące koncentrację oraz umiejętność panowania nad własnym ciałem – ćw. M. Montessori.
- Rozwijanie sprawności nadgarstka, dłoni i palców poprzez pracę z wykorzystaniem nożyczek.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Warsztaty pierniczkowe przeprowadzone przez mamę Sofii – Panią Paulinę.
- Spotkanie wigilijne z rodzicami i innymi członkami rodzin. Przedstawienie pt. „Dziewczynka z zapałkami” w wykonaniu dzieci. Spotkanie ze Św. Mikołajem. Wspólne biesiadowanie przy wigilijnym stole.
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej.