Marzec
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z odczuwanym lękiem przed gryzoniami – realizacja scenariuszy z ogólnopolskiego programu Bajki Pomagajki, zapoznanie dzieci z treścią bajek terapeutycznych pt.: „Przygody żółwia Huberta”, „Wielkie podróże kraba Adolfa”, „Strach ma wielkie oczy”.
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
- Zachęcanie dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności podczas prac zespołowych, grupowych, w parach, wspierania się w tych działaniach, przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu. Pomaganie młodszym i potrzebującym wsparcia.
- Celebrowania Dnia Kobiet – nauka okazywania szacunku i składania życzeń. Najważniejsza kobieta w moim życiu – wypowiedzi w rundce.
- „Dzień kolorowej skarpetki” – Światowy Dzień Zespołu Downa. Oglądanie filmu edukacyjnego o ludziach z zespołem Downa, swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o film i doświadczenia własne.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Wdrażanie do posługiwania się zwrotami grzecznościowymi. Wycieczka autokarowa do Muzeum Przyrodniczego w Łodzi.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci otaczająca przyrodą ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmianę pory roku. Wzbogacanie wiedzy nt. zmian zachodzących w przyrodzie wiosną (obserwacje, szkice), oglądanie plansz, filmów przyrodniczych, praca z pomocami kącika przyrodniczego „Rozwój hiacynta, „Budowa kwiatu”, „Wiosenne kwiaty”. Oglądanie naturalnych okazów hiacyntów. Sadzenie w ogrodzie przedszkolnym stokrotek.
- Rozmowa o wiośnie w oparciu o opowiadanie pt. „O żółtym tulipanie” M. Różyckiej, „Jak chomik szukał wiosny”.
- „Odejdź Marzanno” – zapoznanie z tradycjami związanymi z nadejściem wiosny.
- Kształtowania umiejętności poznawania liter metodą „ Skuteczne Zdziwienie wyzwala myślenie”. Opisywanie sytuacji przedstawionej na planszy, wskazywanie przedmiotów, osób, wykonywanych przez nie czynności. Wzmacnianie śladu pamięciowego głoski za pomocą gestu, konstruowanie liter z kwadratowych klocków.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab w poznanych paradygmatach. Ćwiczenia z wykorzystaniem pudełek sylabowych, kart, obrazków.
- Ćwiczenia analizy i syntezy głosowej z wykorzystaniem zabaw językowych np. Gdy usłyszysz głoskę „o” tupnij, zabawa w roboty.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat tradycji związanych z Wielkanocą. Oglądanie filmu edukacyjnego „Wielkanocne zwyczaje” Omówienie pojęć związanych z Wielkanocą ( palma wielkanocna, święconka, koszyczek wielkanocny, pisanki, baranek, kurczaczek, śmigus-dyngus). Słuchanie wierszy i opowiadań np.: „Wielkanocne niespodzianki” Marty Jelonek. Rozwiązywani zagadek związanych z Wielkanocą na tablicy multimedialnej.
- Kształtowanie świadomości własnego ciała, rozpoznawanie stron :”prawa-lewa, góra-dół”. Zabawy z piosenką „Lewa-prawa”, „Do przodu, do tyłu” z wykorzystaniem różnych rekwizytów (patyczków, gumy animacyjnej, kratownicy, frotek, plansz, itp.), karty pracy, zabawy orientacyjno-porządkowe, praca z wykorzystaniem pomocy z kącika matematycznego.
- „Asy internetu”- wzmacnianie w dzieciach wartości bezpiecznego korzystania z internetu.
- „Galante sprzątanie”- kształtowanie nawyków związanych z ekologią poprzez porządkowanie otoczenia wokół przedszkola, zbieranie śmieci i ich segregacja.
W zakresie edukacji artystycznej
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik:„Tulipan” – z wykorzystaniem kulek z bibuły, „Hiacynt”- z wykorzystaniem kolorowych pasków papieru, „Kolorowe skarpetki” – z wykorzystaniem pasteli i kolorowych naklejek„Kwiaty na Dzień Kobiet” z wykorzystaniem tektury, patyków oraz różnorodnych nasion, „Jajka wielkanocne”- z wykorzystaniem styropianowych jaj i farb, „Zające”, „Kurczaki”- wykonane z masy solnej, „Baranek „- wykonany z waty
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego zakładania i zdejmowania butów podczas przebierania się na gimnastykę, spacer, wyjście do ogrodu. Ćwiczenia z wykorzystaniem montessorianskich ramek. Nauka sznurowania, zaplatania. Zachęcanie dzieci do wspólnego opiekowania się rówieśnikami i pomagania sobie nawzajem.
- Doskonalenie umiejętności relaksowania się i wyciszania się, rozmowy nt. potrzeby odpoczynku. Lekcje ciszy wg M. Montessori, Król ciszy.
- Rozwijanie motoryki małej poprzez podejmowanie działań typu: obrysowywanie kształtów, wodzenie w piasku kształtów liter i cyfr.
- Zabawy na świeżym powietrzu dowolne i zorganizowane – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad podczas pobytu w ogrodzie.
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/III.
- Joga dla dzieci – z wykorzystaniem filmów instruktażowych wyświetlanych na tablicy multimedialnej.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
- Wizyta absolwentki Madzi - rozmowy o szkole, zaprezentowanie plecaka, przyborów szkolnych, zabawy integracyjne.
- „Wesołe zabawy”- orientuję się w przestrzeni i na kartce papieru, zajęcia otwarte dla rodziców.
- „Kwiaty na Dzień Kobiet” - warsztaty plastyczne z mamą Bjorna.
- Spotkanie z ekspertem (weterynarzem)- oglądanie motyla, ślimaków afrykańskich, chomika, poznanie ich wyglądu, budowy, potrzeb życiowych.