Październik
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Wdrażanie do przestrzegania wspólnie ustalonych zasad, rozmowy wychowawcze dotyczące zachowań niepożądanych w odniesieniu do zaistniałych sytuacji dnia codziennego oraz w oparciu o opowiadania np.: „Przygody Fenka – Potrafię się dzielić”.
- Uwrażliwianie na potrzeby i uczucia innych w oparciu o opowiadania np. : „Każdy z nas jest inny”, „Przygody Fenka – Jesteśmy sobie potrzebni” i sytuacje dnia codziennego, pomaganie młodszym.
- Rozmowy psychoedukacyjne dotyczące przeżywanych emocji towarzyszących dzieciom w relacjach z rówieśnikami – „Jak oswoić strach?”, „Jak radzić sobie ze złością” – scenki dramowe.
- Zabawy integracyjne sprzyjające nawiązywaniu relacji, redukowaniu napięcia emocjonalnego np.: „Idzie wąż”, „Jesteś moim przyjacielem”, „Mały kotek sobie śpi”,
- Wdrażanie do pełnienia roli dyżurnych (omawianie obowiązków i zadań osób dyżurujących). – elementy Planu Daltońskiego.
- Świętowanie urodzin dzieci zabawami z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
- Realizacja scenariusza pt. „Dobry kolega – losowanie Tusi”. Doskonalenie umiejętności formułowania i przyjmowania pozytywnych komunikatów. Podnoszenie poczucia wartości, szukania mocnych stron u siebie i rówieśników.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- „Jesień” - obserwacja i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nową porą roku – jesienią: zabawy ruchowe, plastyczne, nauka piosenki „Kolory jesieni”.
- Poznawanie gatunków drzew w najbliższym otoczeniu „Iglaste czy liściaste” – dostrzeganie różnic, szkicowanie drzew w ogrodzie przedszkolnym.
- Poznawanie nazw drzew liściastych rosnących w ogrodzie przedszkolnym „Dąb”, „Kasztanowiec”, „Klon”,
- Kształtowanie umiejętności liczenia - segregowanie (darów jesieni, klocków, liczmanów) wyodrębnianie obiektów do przeliczenia, szacowanie ich liczebności, przeliczanie, określanie i oznaczanie cyfrą ich liczebności.
- Zabawy matematyczne: „Matematyczna gwiazda” – kojarzenie liczebności elementów z daną cyfrą, „Rzuć kostką i licz” – przeliczanie kropek, „Policzymy co się ma” , „Cztery małe rude liski”
- „Borowik czy Muchomor - co trujące a co nie” – poznanie nazw i gatunków grzybów, podziału na jadalne i niejadalne, poznanie budowy grzyba.
- „Dzień Dyni” - polisensoryczne poznawanie dyni: oglądanie, dotykanie, porównywanie wg kształtu, wielkości, koloru, smakowanie wysuszonych pestek dyni. Wystawa dyniowych prac wykonanych w dziecięcych domach z rodziną, przebieranki, zabawy z wykorzystaniem różnorodnych gadżetów związanych z tym dniem.
- Utrwalanie samogłosek „ A, O”: wyszukiwanie przedmiotów na obrazku na daną głoskę: a, o, zabawa edukacyjna „kostka samogłoska”- poszukiwanie nazw na wylosowaną głoskę, pudełka literowe.
- Wprowadzenie litery „U, u, I, i, E, e” , kojarzenie głoski z jej obrazem graficznym, wysłuchiwanie głosek w nagłosie, układanie modelu graficznego głosek za pomocą kasztanów, żołędzi, pestek, ćw. grafomotoryczne, rysowanie po śladzie w kaszy mannie, poznawanie kształtu litery poprzez szorstkie litery.
- Działania diagnostyczne dotyczące poziomu rozwoju dziecka w poszczególnych obszarach, konsultacje ze specjalistami funkcjonującymi na terenie placówki przedszkolnej.
W zakresie edukacji artystycznej
- Nauka piosenek: „Wiatr pogłaskał stary kasztan”, „ Ola i liście”, „Jesieniucha”.
- Zabawy twórcze - plastyczne – przekształcanie poznanych samogłosek „ A, O, I, E, U, Y” z wykorzystaniem kredek i farb.
- Prace plastyczne o tematyce jesiennej z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych: „Parasole” – wyklejanie parasoli z gotowych elementów, „Pani Jesień” – układanie portretu z dostępnych darów jesieni, „Grzybki” – wylepianie z plasteliną, kolorowanie kredkami, wyklejanie wydzieranką, „Jesienne pejzaże liśćmi malowane” – odciskanie malowanych farbą liści, „Dynia”- szkice, „Dyniowe lampiony z naturalnych okazów”, „Liście, kasztanki i żołędzie” – wyklejanie kulkami z bibuły
- „Urodziny Baby Jagi” – wycieczka do teatru Piccolo, oglądanie przedstawienia.
- „Święto Dyni” – zabawy, tańce, konkursy
W zakresie edukacji zdrowotnej:
- Wdrażanie do samodzielnego szczotkowania zębów i utrzymywania w czystości przyborów do mycia zębów. Nauka poprawnego nakładania pasty i szczotkowania zębów.
- Wdrażanie do samodzielnego ubierania się i zmiany obuwia.
- Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej na świeżym powietrzu podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym - ćwiczenia koordynacji, równowagi, prawidłowej postawy ciała, wyczucia przestrzeni np. skłony, przysiady, bieg z omijaniem drzew.
- Ćwiczenia wyciszające w czasie relaksu – spacer z rekwizytem - piórko, listek, oglądanie książeczek z zachowaniem ciszy, słuchanie opowiadań czytanych przez nauczyciela.
- Zabawy i ćwiczenia ruchowe z nakierowaniem uwagi na umiejętność reagowania na sygnały i polecenia nauczyciela, umiejętność ustawiania się w parach, w kręgu, rzędzie.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i zachowania się podczas alarmu przeciwpożarowego - ćwiczenia reagowania na sygnały podczas Alarmu Przeciw pożarowego.
- Udział w ćwiczeniach próbnego alarmu przeciwpożarowego,
W zakresie współpracy z rodzicami:
- Zaproszenie rodziców do uczestnictwa w zabawach integracyjnych i działaniach edukacyjnych w celu wspierania dzieci w procesie adaptacji, niwelowania napięć u dzieci, integracji rodziców i dzieci.
- Zaproszenie Rodziców/ Dziadków do akcji " głośnego czytania – słuchanie bajek pt. „Jadzia pętelka”, „Czerwony Kapturek”. czytanych przez Babcię Gosi p. Ewę
- Współudział rodziców w realizacji spotkań rodzinnych z kotką Tusią odwiedzającą dzieci w ich domach.
- Rozmowy i konsultacje indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.