Listopad
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Obchodzenie „Dnia tolerancji” - słuchanie opowiadania „Chcę mieć przyjaciela” – Doroty Niewoli z wykorzystaniem zabawek: pajaca i misia, rozmowa inspirowana opowiadaniem, scenki dramowe.
- Nabywanie umiejętności zgodnej zabawy, współpracy w grupie rówieśniczej. Słuchanie bajki edukacyjnej „Królewna ciężka ręka” z projektu Edukacyjno-Wychowawczego - Sekrety Dobrego Zachowania Agaty Bober – rozmowa inspirowana opowiadaniem.
- Zachęcanie dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności, wspierania się w tych działaniach, przestrzegania zasad obowiązujących w przedszkolu np. : czekam na swoja kolej, podnoszę rękę, gdy chce coś powiedzieć.
- Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec innych. Udział w projekcie „Różnorodni” – zajęcia prowadzone przez osoby z Fundacji Avalon.
- Realizacja scenariuszy z cyklu „Dobry kolega - losowanie Tusi” – nauka formułowania pozytywnych komunikatów skierowanych do kolegi „Lubię z Tobą ….. Lubię Cię, bo…”
- „Szkoła do hymnu” – wspólne śpiewanie pieśni patriotycznej, nauka odpowiedniego zachowywania się, szacunku podczas świąt państwowych.
- Wypowiedzi w rundce na temat swojego samopoczucia, nazywanie emocji i przeżyć. Wyrażanie ich za pomocą słowa, gestu, symbolu.
- Rozwijanie umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach – realizacja scenariuszy z ogólnopolskiego projektu edukacyjno-czytelniczego pt. „Bajki-Pomagajki. Rozmowy w oparciu o tekst, robienie ilustracji do bajki.
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat rozpoznawania i nazywania symboli narodowych (flaga, hymn, godło), zapoznanie dzieci z legendą powstania państwa polskiego pt. „O Lechu, Czechu i Rusie”, wyjaśnienie pojęcia patriotyzm, niepodległość.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci otaczająca przyrodą ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmianę pory roku. Wzbogacanie wiedzy nt. zwierząt zapadających w sen zimowy poprzez oglądanie filmów przyrodniczych, czytanie fachowej literatury, oglądanie albumów, prace edukacyjną na pomocach z kącika przyrodniczego. Obchodzenie Dnia Jeża” – poznaje zwyczajów i potrzeb jeża, jego budowy.
- „Światowy dzień misia” – zapoznanie z tradycją obchodzenia tego święta, wspólne zabawy, rozmowy.
- „Andrzejki” – poznanie tradycji andrzejkowych, wspólne zabawy, wróżby, konkursy.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i odczytywania sylab w paradygmacie . Ćwiczenia z wykorzystaniem pudełek sylabowych, kart pracy itd.
- Kształtowanie umiejętności poznawania liter, głosek metodą Skutecznego zdziwienia wyzwalającego myślenie. Nauka dzwiękoznaków, prace w książkach – tworzenie własnego wyobrażenia głosek i liter. Zabawy w kodowanie i rozkodowywanie wyrazów za pomocą dzwiękoznaków, układanie klocków.
- Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw, wysłuchanie wiersza „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego, rozmowa na temat wiersza, „ Co to są prawa”- burza mózgów, Jakie mamy prawa? . Rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji,„ Czy prawa są potrzebne” rozmowa kierowana z dziećmi.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach. Praca z wykorzystaniem pomocy z kącika matematycznego, karty pracy.
W zakresie edukacji artystycznej
- Wykonanie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i technik: wydzieranki, wyklejanki, wycinanki; malowanie farbami (plakatówki, tempera, akwarela); rysowanie kredkami (świecowe, bambino, ołówkowe, pastelowe, itp.); szkicowanie ołówkiem; stemplowanie; malowanie palcem.
- Kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej -aktywne słuchanie muzyki wg. Batti Strauss z wykorzystaniem różnorodnych rekwizytów ( talerzyki papierowe, patyczki drewniane, woreczki gimnastyczne, wstążki kolorowe, gazety itd.), deszczowy taniec – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem gazet (szum wiatru); reagowanie ruchem na zmiany tempa i dynamikę muzyki.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego przebierania się na gimnastykę, spacer, wyjście do ogrodu. Ćwiczenia z wykorzystaniem montessorianskich ramek. Zachęcanie dzieci do wspólnego opiekowania się rówieśnikami i pomagania sobie nawzajem.
- Rozwijanie umiejętności poruszania się w sposób bezpieczny dla innych w kontekście nabywania świadomości własnego ciała poprzez różnorodne ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe. Wykorzystanie elementów metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Doskonalenie umiejętności relaksowania się i wyciszania się, rozmowy nt. potrzeby odpoczynku. Lekcje ciszy wg M. Montessori
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych 1/XI.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Rozmowy indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.
- Warsztaty przeprowadzone przez mamę Bjorna z okazji „Dnia Pluszowego Misia”