Grudzień
Treści edukacyjno – wychowawcze
W zakresie rozwoju emocjonalno – społecznego
- Rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania - poznawanie potrzeb kolegów, reagowanie na potrzeby innych, wypowiedzi w rundce.
- Uwrażliwienie na potrzeby innych i kształtowanie postawy niesienia pomocy potrzebującym - swobodne wypowiedzi dzieci na temat bogactwa i biedy;- rozmowy na temat „Jak i komu pomagać”, „Co możemy dać w prezencie innym?”
- Kształtowanie umiejętności cichego porozumiewania się w codziennych sytuacjach zabawy wyciszające np.: „Budujemy ciszę”
- Rozwijanie umiejętności oceny własnych zachowań w kontekście przyjętych zasad grupowych.
- Dalsza praca w kierunku podejmowania prób rozwiązywania konfliktów – rozmowy psychoedukacyjne na temat sytuacji dnia codziennego.
- Przeżywanie nastroju związanego z nadchodzącymi świętami – werbalizowanie emocji towarzyszących śpiewaniu kolęd, atmosfery oczekiwania na ważne wydarzenia i uroczystości, wizyty Św. Mikołaja z prezentami itd.
- Uwrażliwienie na potrzeby innych i kształtowanie postawy niesienia pomocy potrzebującym
- Ćwiczenia w zwalczaniu tremy podczas występów na forum w trakcie prób do przedstawienia
W zakresie rozwoju intelektualnego – edukacja językowa, matematyczna, kulturowa
- Codzienne przeliczanie się dzieci, powtarzanie kolejności dni tygodnia, określanie pogody.
- Ćwiczenia analizy i syntezy sylabowo-głoskowej w różnorodnych działaniach grupowych i indywidualnych
- Wykonywanie zadań odkrywanych podczas realizacji kalendarza adwentowego – indywidualnie i w zespołach.
- „Poznajemy litery i głoski”- wprowadzenie głoski „M, m, W, w, P, p”, - wysłuchiwanie głoski na początku i w środku wyrazów, poznawanie obrazu graficznego głosek, tworzenie kształtu z dostępnych materiałów przyrodniczych, pisanie po śladzie, szlaczki litero podobne, kreślenie wzorów na różnorodnym podłożu, analiza wzrokowo-słuchowa wyrazów „worek, mama, Mikołaj, prezent” – wyszukiwanie liter w wyrazach, uzupełnianie wyrazów, rozpoznawanie i wskazywanie szeregu paradygmatu z głoską M : Ma, Mo, Mu, Me, Mi, My.
- Ćwiczenia utrwalające kształty poznanych liter – wyklejanie, obrysowywanie, kalkowanie, rysowanie po śladzie, odnajdywanie wśród innych liter, zaznaczanie w tekście, spacer po wyklejonych na dywanie kształtach liter.
- Wyjście do Centrum Zajęć Pozaszkolnych na projekcję filmu „Rudolf czerwononosy”. Omówienie z dziećmi zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie pieszej wycieczki.
- Poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia: nauka i śpiewanie kolęd, ubieranie choinki.
- Zabawy matematyczne z wykorzystaniem ozdób choinkowych - segregowanie wg wybranych cech (kolor, wielkość, kształt), przeliczanie posegregowanych ozdób, nazywanie, opisywanie , porównywanie.
- Zabawy matematyczne z wykorzystaniem kart – układnie ciągu liczbowego, gra kto ma więcej, używanie określeń za dużo, za mało
- Zabawy matematyczne z wykorzystaniem figur – przeliczanie, segregowanie wg wybranych cech (kolor, kształt wielkość), kodowanie i rozkodowywanie układu figur
- Układanie i kontynuowanie rozpoczętych rytmów z ozdób świątecznych.
- Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej : kolorowanie , wycinanie, wylepianie, nawlekanie, kreślenie po śladzie szlaczków, łączenie punktów, wypełnianie powierzchni kredkami.
W zakresie edukacji artystycznej
- Nauka piosenek:„ Przyszła Zima”, „Prószy śnieg już idą święta”.
- Zabawy twórcze - plastyczne – przekształcanie poznanych literek „ M, W, P” z wykorzystaniem kredek i farb.
- Prace plastyczne o tematyce świątecznej i zimowej z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych: „Choinki” – rysowanie w rytm muzyki ozdabianie gotowymi elementami, „Mikołaj” – układanie portretu z kółek origami, „Bombki” – projektowanie wzorów, kolorowanie kredkami, wyklejanie wydzieranką, „Zimowe pejzaże” – tworzenie domków z gotowych elementów, malowanie farbą zimowych obrazów, „Worek z prezentami”- wycinanie z gazet obrazków, samodzielne rysowanie wymarzonych prezentów, „Szopka Betlejemska” – wycinanie pasków, układanie wg instrukcji obrazkowej
- Tworzenie Księgi tradycji Bożonarodzeniowych.
- Tworzenie grupowego kalendarza adwentowego w kształcie choinki z gwiazdkami zadaniowymi.
- Tworzenie ozdób na „Kiermasz Świąteczny” – „Wesołe choineczki”, „Bałwanki”, „Pachnące stroiki”
- Przygotowanie świątecznego przedstawienia: przydzielenie ról, nauka tekstów wierszy, inscenizacji ruchowej do muzyki Siergieja Prokofiewa – Piotruś i Wilk.
- Śpiewanie kolęd: „Wśród nocnej ciszy”, „Cicha noc”.
W zakresie edukacji zdrowotnej
- Zestaw zabaw i ćw. ruchowych wg Z. Jóźwiak.
- Rozmowy kierowane dotyczące roli dyżurnych w działaniach sprzyjających dbałości o czystość i porządek w najbliższym otoczeniu np. w sali, w łazience.
- Wdrażanie dyżurnych do prawidłowego nakrywania do stołu z uwzględnieniem ułożenia sztućców.
- Rozmowy kierowane na temat zasad korzystania z wody, mydła, papierowych ręczników.
- Wdrażanie dzieci do stosowania się do podstawowych zasad higieny: mycia rąk, korzystania z toalety.
- Zabawy muzyczno-ruchowe z muzyką z serii „Porusz język, porusz ciało”, „Lekcje rytmiki”, „Klanza”.
W zakresie współpracy z rodzicami
- Spotkanie świąteczne z udziałem dzieci i rodziców. Prezentacja przedstawienia „Leśne zamieszanie - zwierzętom w zimie pomaganie” w wykonaniu dzieci. Wizyta Świętego Mikołaja.
- Udział rodziców w świątecznym kiermaszu.
- Współudział rodziców w realizacji spotkań rodzinnych z kotką Tusią odwiedzającą dzieci w ich domach.
- Rozmowy i konsultacje indywidualne z rodzicami dotyczące spraw bieżących, kontakty z wykorzystaniem poczty elektronicznej, telefonu.